Auteur Topic: Martijn_vK : project 2.4 20v  (gelezen 19353 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #125 Gepost op: 20 april 2018, 23:18:41 »
Thanks!! Jouw a-stijlkappen kwamen dus ook prima van pas.

Die slangklemmen zitten precies zo dat ik ze via de mistlampopeningen met m'n sleuteltje 10 kan aandraaien. Gaat net.

Met de Corsendonkjes ben ik inmiddels halverwege  flippy1
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #126 Gepost op: 22 april 2018, 21:05:56 »
Vandaag vrouw en kids naar een verjaardag gestuurd en zelf lekker gaan sleutelen. De Bilsteins achter gemonteerd en daarbij toch maar de Novitec veren gebruikt. Hij staat nu net iets lager dan met de Nivomats, en dat misstaat zeker niet.




Eigenlijk staat ie zo precies goed t.o.v. voor, hoewel daar nog de GTA-poten zitten.


Ik ben tevreden. Rijdt ook goed trouwens ;)

Ook bog ff verder gegaan met het installeren van de WMI. Ik moet nog één draadje trekken, ergens het interieur in, met een schakelaartje ertussen om de boel te kunnen afzetten als dat nodig is. Methanol en gedemineraliseerd water heb ik al in huis.  party

En, eindelijk, een gebruikt dubbelloops absorbtiedempertje gevonden en gekocht. Zal komende week wel binnenkomen dus volgend weekend er weer onder kruipen. Van 2x50 naar 2x80 mm  fruyt1
« Laatst bewerkt op: 22 april 2018, 21:08:06 door Martijn_vK »
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Bredabounce

  • ****
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #127 Gepost op: 22 april 2018, 21:51:21 »
Mooi project martijn!
AR156C#2277
2005 Alfa Romeo 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
2004 Alfa Romeo 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico (sold)
2003 Alfa Romeo 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla (crashed & sold)

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1374
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #128 Gepost op: 22 april 2018, 23:31:38 »
Thanks!! Jouw a-stijlkappen kwamen dus ook prima van pas.

Die slangklemmen zitten precies zo dat ik ze via de mistlampopeningen met m'n sleuteltje 10 kan aandraaien. Gaat net.

Met de Corsendonkjes ben ik inmiddels halverwege  flippy1

Ah over nagedacht dus. mooi!  flippy1

Goed bezig met die achterpoten btw, mijne is inmiddels bijna op 'accepteerbare hoogte' achter hopelijk zakt ie nog wat als ie eenmaal rijdt..

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 547
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #129 Gepost op: 27 april 2018, 23:20:50 »
Lekker bezig Martijn! Niet alleen het motorische aspect, maar je pakt meteen alles aan!  :thumbsup:

Ik ben wel benieuwd naar die einddemper, is de aansluitdiameter voldoende groot? Er moet straks een flinke gasflow door hè...  ;)
JTD-Performance.com

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #130 Gepost op: 28 april 2018, 00:28:22 »
Haha ja, maar dat is ook wel nodig hoor. En er zijn nog wel wat zaken die aangepakt dienen te worden. De motorkap ligt er scheef op en die krijg ik zelf niet lekker recht, de achterbumper is uitgezakt en niet mooi meer en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Die einddemper is een 60 mm exemplaar voor een JTD/V6. Zou perfect moeten aansluiten. Ik had gehoopt hem voor het weekend in huis te hebben, maar hij is er nog niet.

Wel gisteravond de laatste hand gelegd aan de WMI en vandaag voor het eerst ermee gereden. De auto was al vlot, maar hij is nu serieus nog een stukkie sneller geworden forumpolitie1  party Jayzen2
« Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 00:28:58 door Martijn_vK »
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1693
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #131 Gepost op: 28 april 2018, 13:45:43 »
Mooie - en voor de techniek ook goede - upgrade,  zo'n WMI.
Heeft zelfs voor een busso merkbaar voordeel
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6967
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #132 Gepost op: 28 april 2018, 13:52:29 »
Hoe groot is je nozzle Martijn?
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #133 Gepost op: 28 april 2018, 17:15:35 »
Daar heb ik het met Joël eigenlijk niet eens over gehad, maar ik ga er vanuit dat ik een 225 ml nozzletje heb, passend bij het vermogen.

De boel kan nog wel wat afstelling gebruiken. Hij is ook aan het inspuiten wanneer ik steady 120 rij en er komt af en toe een wit pufje uit de uitlaat bij gasgeven. Had ongeveer 2 liter in het tankje gegooid en dat is na 250 km schoon op, terwijl ik maar heel af en toe een tijdje met de WMI aan heb gereden.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 547
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #134 Gepost op: 29 april 2018, 13:34:35 »
Daar heb ik het met Joël eigenlijk niet eens over gehad, maar ik ga er vanuit dat ik een 225 ml nozzletje heb, passend bij het vermogen.

De boel kan nog wel wat afstelling gebruiken. Hij is ook aan het inspuiten wanneer ik steady 120 rij en er komt af en toe een wit pufje uit de uitlaat bij gasgeven. Had ongeveer 2 liter in het tankje gegooid en dat is na 250 km schoon op, terwijl ik maar heel af en toe een tijdje met de WMI aan heb gereden.

Dat klinkt als een te laag inschakelpunt. Ik zou deze ergens rond 1.3-1.5 bar zetten, zodat de inspuiting echt alleen bij vol gas inschakelt.
Wat witte rook is normaal, dat is waterdamp.
Welke nozzle, dat moet 3 of 4 geweest zijn (zou ik na moeten kijken). Dus 175 of 225 ml, maar je kan deze waarden absoluut niet vergelijken met coolingmist nozzles omdat de inspuitdruk veel hoger is. De werkelijke flow kan bijna het dubbele zijn van die rating.
JTD-Performance.com

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #135 Gepost op: 01 mei 2018, 14:05:19 »
Ik ga er eens wat mee proberen  :thumbsup:

Volgende maand gaat de 156 weer een mooie lange (snelle) trip maken, dus dan moeten er een aantal zaken klaar zijn:

- WMI goed werkend maken
- Absorbtiedemper monteren
- Software aanpassen
- Stabilisatorstang vóór wisselen
- Veerpoten vóór wisselen
- Eventueel achterveren vervangen
- Uitlijnen

Dan is de techniek vrijwel helemaal zoals ik het hebben wil. Vanaf de zomer ga ik op m'n gemak wat doen aan het uiterlijk.

- Achterbumper spuiten en monteren
- Andere trekhaak of trekhaak weg
- Voorbumper zonder koplampsproeiers zoeken
- Skirts fatsoenlijk vastmaken
- Motorkap rechtzetten

En dan zijn er ongetwijfeld nog wel wat klusjes aan het hok waar ik me tegen die tijd druk over maak. Ondertussen staat er ook nog een Peugeotje in de garage met een lekke koppakking, waar ook nog een moment voor vrijgemaakt moet worden. Alles op z'n tijd  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2018, 00:05:13 door Martijn_vK »
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #136 Gepost op: 08 mei 2018, 00:20:20 »
Is ook wat... Krijg ik eindelijk na veel vijven en zessen mijn Fox einddempertje thuisgestuurd, is de aansluitbuis net 10 cm tekort. Ook lijkt de aansluitbuis in een iets andere hoek te staan dan de Ragazzon middenpijp, waardoor het lastig wordt om het ding fatsoenlijk erop te krijgen. Dat wordt flink beunen.

Ik heb nu een 60 mm verloopje gekocht welke ik ertussen ga fietsen, nadat ik hem op lengte heb gezaagd. Kijken of dat gaat werken. Maar ik ben bang dat ik hem alsnog ergens moet gaan laten lassen. Jammer, goedkoop blijkt maar weer eens duurkoop. Maar mooi is ie wel!




Grappig detail: de Ragazzon middenpijp is 60 mm maar het uiteinde wordt 56 mm voor de aansluiting op de (ori) einddemper. De Fox einddemper heeft een aansluitbuis van 63,5 mm. De originele is slechts 54 cm, na de tromp. Het is dus een hele verbetering als het straks allemaal passend is gemaakt.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 547
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #137 Gepost op: 08 mei 2018, 17:07:50 »
Grappig detail: de Ragazzon middenpijp is 60 mm maar het uiteinde wordt 56 mm voor de aansluiting op de (ori) einddemper. De Fox einddemper heeft een aansluitbuis van 63,5 mm. De originele is slechts 54 cm, na de tromp. Het is dus een hele verbetering als het straks allemaal passend is gemaakt.

Martijn, je gaat nu het versmalde deel van de ragazzon center pijp afslijpen, waardoor je een 60mm uiteinde overhoudt? En deze 60mm kun je vervolgens in de 63.5 buis van de einddemper plaatsen (met verlenging). Dat zou inderdaad prima zijn, dan heb je daar geen belemmering van flow meer.
JTD-Performance.com

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #138 Gepost op: 08 mei 2018, 23:27:22 »
Martijn, je gaat nu het versmalde deel van de ragazzon center pijp afslijpen, waardoor je een 60mm uiteinde overhoudt? En deze 60mm kun je vervolgens in de 63.5 buis van de einddemper plaatsen (met verlenging). Dat zou inderdaad prima zijn, dan heb je daar geen belemmering van flow meer.

Nee, het versmalde deel (56 mm) van de middenpijp kan ik er niet afhalen, want dan blijft er na de laatste bocht te weinig vlees over om de (verlenging van de) einddemper op vast te zetten. Ik heb nu een 60 mm buisje op maat geslepen die dus over de versmalling van Ragazzon en in de tromp van de Fox past. Nu maar even hopen dat die lui van Fox de juiste hoeken hebben aangehouden zodat het ook allemaal netjes past. Het was vanavond al te donker om de dempers nog weer even te wisselen.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #139 Gepost op: 10 mei 2018, 14:21:09 »


 ;D ;D fruyt1

Hij hangt nog ietsjes scheef maar dat los ik nog wel op.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2018, 14:27:15 door Martijn_vK »
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 547
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #140 Gepost op: 12 mei 2018, 23:30:58 »
Half “Giulia Q” stijl!  ;D
JTD-Performance.com

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #141 Gepost op: 13 mei 2018, 15:11:42 »
 flippy1 ja idd. Hij hangt inmiddels recht.

Verder heb ik afgelopen week beide sideskirts weer netjes gemonteerd. Dikke dubbelzijdige tape doet wonderen. Ook nog voor weinig een koplampsproeierloze voorbumper gevonden. Die moet samen met de achterbumper van de sloper ooit nog eens gespoten en gemonteerd worden, dan staat de auto er weer wat knapper bij. De motorkap lag aan de ene kant wat hoger dan het spatbord terwijl hij aan de andere kant juist wat lager lag. Met wat beunwerk ook die weer netjes/acceptabel gekregen.

Morgen tijd voor een softwareupdate bij Joël!
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 15:15:50 door Martijn_vK »
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1374
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #142 Gepost op: 14 mei 2018, 00:15:46 »
Jij blijft ook aan de gang he.... flippy1 :thumbsup:

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #143 Gepost op: 14 mei 2018, 01:44:38 »
Jij niet zeker  Applaus Hahaha
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Martijn_vK : project 2.4 20v
« Reactie #144 Gepost op: 23 mei 2018, 12:32:47 »
Vorige week is de software aangepakt door Joël. Topvermogen is flink omhoog gegaan en het blok loopt een stuk mooier nu. Stationair iets hoger, in hoge toeren een stukkie vlotter. Maandag moet ie nog even terug om ook in lage toeren wat meer boost te pakken want daar blijft hij nu wat achter ten opzichte van de inspuiting. Mooie zwarte walm, vooral ook bij koude motor. Maar als dat verholpen is, is de software echt een juweeltje. Rijdt fenomenaal!  :thumbsup:

Helaas heb ik sinds twee weken ook een vervelende trilling in de voorwielophanging zitten. Heb daar een ander topic voor geopend, want ik snap niet helemaal waar ik het moet zoeken. Lijkt op bandentrilling maar is het niet, voor zover ik kan zien. Speling op beide onderste draagarmen en uitlijning is niet goed, maar kan dat voor trilling zorgen?
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978