Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]

Auteur Topic: Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]  (gelezen 30989 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Coyote156

  • ******
  • Berichten: 4649
  • Geslacht: Man
  • ...
    • Bekijk profiel
    • pp
Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Gepost op: 27 juli 2009, 14:00:57 »
Misschien is het tijd voor een turbo-topic om wat ervaringen etc. uit te wisselen?!

JTD:

Nu de JTD's allemaal wel een redelijke km'stand beginnen te krijgen is het onvermijdelijk dat we steeds vaker te maken gaan krijgen met kapotte turbo's.
Lijkt me dus handig om de feiten eens op een rijtje te zetten.

Wat kun je zoal doen om te voorkomen dat de turbo kapot gaat?

- Na afloop van een rit, zet dan de auto niet direct uit maar geef de turbo de tijd om 'uit te draaien' met olie. Wanneer de motor afgezet wordt zal de turbo nog uitdraaien maar zonder draaiende motor ook geen smering. Leer jezelf dus aan om een seconden of 20-30 de auto stationair te laten draaien. Wat ik zelf echter doe is de laatste minuut op koppeling rijden en dus buiten bereik van de turbo blijven.

- Met koude motor/olie volgas rijden is natuurlijk NOOIT goed. Maar ook voor de turbo heeft dat zo zijn spcifieke redenen. De olie is koud, nog te dik en zal dus niet goed genoeg bij kunnen om zijn smerende en koelende werking doen.

- Preventief onderhoud. Met een km'stand van laten we zeggen 150K+ is het wellicht verstandig om de boel eens te laten reinigen. Vaak is roet de boosdoener en zal de boel op een gegeven moment vast lopen of gaan haperen. Met alle dure gevolgen van dien. (precieze knowhow ontbreekt me..)
Via bijvoorbeeld www.alfaturbo.nl kun je je turbo en wanneer nodig je inlaatkanaal preventief laten reinigen. De turbo zal ook daar waar nodig gefikst worden. Prijzen liggen rond de 400-500 euro, en dat is dus een serieuze optie om er nog eens 150K bij te kunnen plakken. Zeker wanneer je weet dat een turbo al snel 1500 tot 1800 euro kost.

Hoe merk je dat de turbo slecht of zelfs aan het overlijden is?

- Vermogensverlies.
- Blauw- en/of zwart gekleurde uitlaatgassen.
- Olie lekkage / hoog olieverbruik.

Wat zijn je opties bij een defect geraakte turbo?

- Helaas, doorrijden is er niet bij!  

- Revisie-turbo. Hierbij lever je je oude turbo in en krijg je een reeds gereviseerde turbo terug. Prijzen liggen rond de 800 tot 1000,- euro. (maatstaf is 2.4 JTD '99)

- 2de hands turbo. Met erg goed zoeken (ze zijn zeldzaam!) zou je er 1 gevonden kunnen krijgen. Belgi?« is diezzelland bij uitstek dus dat vergroot je kansen.
Let er dan erg goed op dat het schoepje echt 0,0 speling heeft!! LET OP: Dit is echter een eerste indicatie! Desnoods zou je de turbo ter controle bij een specialist kunnen laten nakijken.
Om te bepalen of een gebruikte turbo goed of niet goed is, kan alleen maar op een draaiende motor, door de turbodruk richting motor te meten.
0,1 Bar drukverlies is ongeveer 10% vermogensverlies!

- Nieuwe turbo. De duurste maar niet de minste optie.. Nieuwe turbo's zijn gigantisch kostbaar maar ook hier zijn er weer goede opties. www.Turbodirect.nl bijvoorbeeld , waar je als clublid al 25% korting krijgt!! Dat is veel, maar denk dan ook aan prijzen van €1500,- + exclusief monteren. Monteren is overigens een klus wat de handige Harrie zelf kan doen.

Tuning van de JTD's dmv Turbo verandering.

- Ik ben zeer benieuwd naar leveranciers en ervaringen mbt het opkrikken van het vermogen dmv andere, betere en wellicht zelfs 'maat/custom' turbo's.

- 10V en 20V 5 cilinder turbo's zijn helaas NIET uitwisselbaar.

TS:

- Hier ontbreekt mij enige vorm van kennis.
Wat ik wel weet is dat Novitec turbo's geleverd heeft die een serieuze winst boekten bij een 1.8TS/2.0TS. Echter liet de betrouwbaarheid te wensen over.


Ik zal dit topic blijven updaten met info die jullie hier neerzetten. Daardoor hoop ik een compleet, duidelijk en groot overzicht te krijgen in de openingspost mbt de wondere wereld van de Alfa-turbo.  flippy1 :thumbsup: :italoflag:


Gr,
coen
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2009, 12:23:40 door Coyote156 »
156 1.8TS | 2000 | Weitec schroefschroef |

Offline calvin156sw

  • ******
  • Berichten: 1190
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2009, 14:42:32 »
heey coen leuk topic :thumbsup:

zelf heb ik dus het novitec kitje op mijn 2.0 ts uit 2000
heb idd al meerdere keren gehoord dat het niet al te betrouwbaar is, maar tot nu toe (nog) geen problemen gehad.

heb helaas geen info over deze kit omdat alles al op de auto zat toen ik die kocht.
en ik er eerlijk gezegt niet zoveel kaas van heb gegeten.

misschien kan specialist coen hier wat nuttige info plaatsen Applaus

Offline Azgard

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2009, 14:51:51 »
Precies waarom ik de laatste kilometer altijd rustig uitrijd, tijd nemen om te parkeren... laten nadraaien doe ik eigenlijk alleen als ik er echt met liggen vliegen heb.

Nog een tip: niet met een koude motor beginnen planken, da's nooit goed natuurlijk, maar koude olie is dik en kan bijgevolg niet optimaal koelen omdat ie gewoon niet zo vlot overal raakt.

Offline Piet156

  • *****
  • Berichten: 697
  • Geslacht: Man
  • Kiss French, Ride Italian!
    • Bekijk profiel
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2009, 14:58:28 »
laten nadraaien doe ik eigenlijk alleen als ik er echt met liggen vliegen heb.

Daar bestaan ook een soort van Turbotimers voor. Dan kun je gewoon je contact uit zetten, sleutel eruit en deur op slot en toch draait de motor nog een klein minuutje door. Heb het eens gezien op een LandCruiser in Kenia  ;D
Nu;
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm
Alfa Romeo 166 3.0 V6

Eerder;
Alfa Romeo 156 Berlina 2.0 TS
Alfa Romeo 146 1.6 IE Boxer
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS
Alfa Romeo 146 1.8 TS
Alfa Romeo 147 1.9 JTDm

Offline Coyote156

  • ******
  • Berichten: 4649
  • Geslacht: Man
  • ...
    • Bekijk profiel
    • pp
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2009, 15:00:44 »
Precies waarom ik de laatste kilometer altijd rustig uitrijd, tijd nemen om te parkeren... laten nadraaien doe ik eigenlijk alleen als ik er echt met liggen vliegen heb.

Nog een tip: niet met een koude motor beginnen planken, da's nooit goed natuurlijk, maar koude olie is dik en kan bijgevolg niet optimaal koelen omdat ie gewoon niet zo vlot overal raakt.

En erbij gezet!  :thumbsup:

Daar bestaan ook een soort van Turbotimers voor. Dan kun je gewoon je contact uit zetten, sleutel eruit en deur op slot en toch draait de motor nog een klein minuutje door. Heb het eens gezien op een LandCruiser in Kenia  ;D

Dit is misschien wel een serieuze optie op onze bella's.. Enig idee of dat ook voor de 156 verkrijgbaar is? Of universeel?
156 1.8TS | 2000 | Weitec schroefschroef |

Offline calvin156sw

  • ******
  • Berichten: 1190
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2009, 15:53:34 »
En erbij gezet!  :thumbsup:

Dit is misschien wel een serieuze optie op onze bella's.. Enig idee of dat ook voor de 156 verkrijgbaar is? Of universeel?
turbo timers kan je op elke auto aansluiten ( wel met turbo flippy1)
je kan bij de meeste de tijd dan ook nog instellen hoe lang de motor nog moet draaien.

ook heb je een boostcontroller, deze zorgt ervoor dat de wastgate langer dicht blijft en pas opengaat op de druk die jezelf instelt, normaal gaat hij langzaam open als de turbodruk bijna op de gewenste druk is die is ingesteld door de fabriek(met een veertje) met een boost controller kan je de druk dus ook nog iets verder laten opbouwen.

bacardibal

  • Gast
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2009, 17:08:37 »
mooi topic...wat ik zeker in de gaten blijf houden.... ok

beter om een sticky van te maken zodat hij boven blijft staan!!

dragon

  • Gast
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2009, 17:11:27 »
http://www.turbochargers.nl/wist_u_dat.htm              is ook een goede bron van informatie.

Offline Remy156

  • *****
  • Berichten: 912
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
    • Bekijk profiel
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2009, 17:12:44 »
Leuk topic! Zeker omdat het niet alleen over JTD'tjes gaat!
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • Berichten: 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
    • Bekijk profiel
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2009, 19:02:40 »
beetje bedenkingen met de prijzen van nieuwe turbos...  kijk maar eens op www.hbase.nl, daar komt uiteraard nog BTW bij maar gaat dikwijls een korting van 20-40% vanaf...
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

Offline Coyote156

  • ******
  • Berichten: 4649
  • Geslacht: Man
  • ...
    • Bekijk profiel
    • pp
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2009, 19:11:51 »
beetje bedenkingen met de prijzen van nieuwe turbos...  kijk maar eens op www.hbase.nl, daar komt uiteraard nog BTW bij maar gaat dikwijls een korting van 20-40% vanaf...

Probeer te bestellen zou ik zeggen..  ;)
Voor de 2.4 '99 zitten de revisie turbo's tussen de 800-1000 euro. En ik kan het weten want er is geen bedrijf dat ik niet gesproken heb..

Dan zou volgens jou een nieuwe turbo 940,- euro kosten en daar zou nog eens een korting van 20/40% af gaan.. Nah, dacht het niet!  :!nooooo :'(
Prijzen van nieuwe turbo via de dealer zijn blijkbaar schrikbarend omhoog gegaan.  :-\
156 1.8TS | 2000 | Weitec schroefschroef |

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • Berichten: 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
    • Bekijk profiel
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2009, 19:14:49 »
bestel bijna dagelijks via hbase....  gaat altijd 20-40% vanaf afhankelijk van het produkt....  turbos nog niet geprobeerd, gelukkig, maar zal het volgende keer eens vragen...
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

Offline Coyote156

  • ******
  • Berichten: 4649
  • Geslacht: Man
  • ...
    • Bekijk profiel
    • pp
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2009, 19:16:06 »
bestel bijna dagelijks via hbase....  gaat altijd 20-40% vanaf afhankelijk van het produkt....  turbos nog niet geprobeerd, gelukkig, maar zal het volgende keer eens vragen...

Ben erg benieuwd.  :thumbsup:
Maar waarom zou men nieuwe turbo's verkopen tegen de prijs van een revisie turbo?
156 1.8TS | 2000 | Weitec schroefschroef |

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • Berichten: 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
    • Bekijk profiel
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2009, 19:21:19 »
omdat een revisieturbo bijna evenveel nieuwe onderdelen haaft?  en de werkuren + apparatuur (balanceren enzo) zwaar doorwegen in het resultaat...  Bij de dealers betaal je natuurlijk de hoofdprijs voor een turbo, die gaan door veel te veel handjes....
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 538
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • JTD-Performance
Re:Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2009, 19:51:18 »
Let er dan erg goed op dat het schoepje echt 0,0 speling heeft!! Desnoods zou je de turbo ter controle bij een specialist kunnen laten nakijken.

Een kleine correctie van mijn kant: 0,0 speling is eigenlijk nooit aan de orde.

Turbo's hebben droog altijd speling op de as en dat is ook niet onbegrijpelijk met een bedrijfstoerental van 100 tot 200.000 rpm.
Pas onder oliedruk wordt de as gecentreerd in het glijlager.

Wat betreft prijzen, goed zoeken... er zijn gereviseerde JTD turbo's te krijgen voor 400 a 500 euro. Let er wel op dat de revisie is uitgevoerd door een officiele Garrett workshop. Vaak is het wel zo dat de oude turbo ingeleverd moet worden.
Ik heb zelfs gelezen dat oude/kapotte turbo's rechtstreeks naar Garrett/ Honeywell worden gestuurd omdat de afstelling van de leidschoepen zodanig nauw komt dat dit alleen kan m.b.v. een uitlaatflowbank. Die afstelling wordt dan ook verzegeld op een nieuwe of gereviseerde turbo.

Wat betreft tuningsmogelijkheden weet ik over enkele weken meer als ik mijn 2.4 turbo op mijn 1.9 ga zetten. Ik heb van verschillende kanten goede resultaten gehoord over deze ombouw.
JTD-Performance.com