Auteur Topic: stelmotortje warme/koude lucht  (gelezen 1585 keer)

Offline humulus

• Geslacht: Man
  • Alfa Romeo 1.8 T-Spark
stelmotortje warme/koude lucht
« Gepost op: 04 december 2009, 10:32:51 »
Sinds een aantal dagen enkel en alleen warme lucht in de auto (ook met airco aan). Forum afgestruint en al snel 'ontdekt' dat wellicht het stelmotortje van de warme/koude lucht naar de eeuwige jachtvelden is >:(

Dashboardkastje en middenconsole gedemonteerd. Al snel twee stelmotoren gevonden. Eentje (dicht tegen kachelhuis) is voor de luchtstroom (dus raam, voeten, recht vooruit, enz.) de andere voor koude en warme lucht (vermoed ik). Dus stelmotor gedemonteerd stekker aangesloten gelaten en aan de warm/koud knop gedraait. Niets! Stekker los en met de hand de klep bediend. Oftewel stelmotor bediend klep warm/koud.

Met het ding naar Tuynder (toch handig als je in DH woont ;) Chassisnummer ingevoerd in EPER. Nou had Jan wel tig van die dingen op voorraad (er zijn dus vele soorten, alleen al voor 156) maar geen een die hetzelfde was als degene uit mijn 156 (1.8 met airco uit 2000). Vreemd? Mijn stelmotor had een aansluiting met 5 pinnetjes. Alle anderen die Jan had niet :-\  Ik krijg dan gelijk beelden over hoe het er in zo fabriek aan toe gaat. " ohw deze zijn op, wacht 'ff ik pak een andere die ook past... hahaha"

Jan gaf als tip dat Alfa Maasland die krengen reviseert. Snap ik want nieuw kosten ze € 130,-! Magazijn van Alfa Maasland is op zaterdag dicht, dus dat is geen oplossing. Bovendien viel mij op dat nu alleen koude lucht geblaast wordt :-\ Dus als de stelmotor kapot is blaast ie warme lucht,  demonteer je de stelmotor, dan krijg je het koud brrrr. Komt dat omdat de stekker los is (en dus geen signaal krijgt?!?!)

Dus zelf ut kreng opengemaakt. Doorgemeten met een multimeter, blijkt de zwarte diode (beveiliging?) een 'verkeerd' signaal door te geven. Dus die gaan we vervangen. Hopen dat het helpt. Anders een gereviseerde van Alfa Maasland als die mijn type heeft. Anders moet Alfa Maasland met die van mij aan de slag, en dat is niet handig nu kouder en vochtig wordt.

Zie ik iets over het hoofd? Zekering, relais? Zo ja waar?

Zoals gezegd een 156 uit 2000 met airco

Tips?

Offline erka

• es war einmal....een lid met nr 716
Re:stelmotortje warme/koude lucht
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2009, 11:40:32 »
dit ding dus ?

Offline fruyt

• Ex-Bestuur
  • *
  • #271 - 1.9 JTD 16v
    • http://www.arcticblue.be/alfa156
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2009, 12:47:50 »
'k heb er uit mijn sloper ook nog zo eentje liggen :D
ook nummer 16164972 zo te zien ;)

veni, vidi, velpon
ik kwam, zag en bleef plakken

2012 : '06 nero metallico 1.9 JTD 16v Sportwagon
2003-2012 : '99 grigio chiaro 1.9 JTD Berlina - Zender - Squadra Massimo

Offline fruyt

• Ex-Bestuur
  • *
  • #271 - 1.9 JTD 16v
    • http://www.arcticblue.be/alfa156
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2009, 12:49:12 »
check ook ff dit topic, daar gaat het ook over die stelmotortjes
veni, vidi, velpon
ik kwam, zag en bleef plakken

2012 : '06 nero metallico 1.9 JTD 16v Sportwagon
2003-2012 : '99 grigio chiaro 1.9 JTD Berlina - Zender - Squadra Massimo

Offline humulus

• Alfa Romeo 1.8 T-Spark
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2009, 13:27:04 »
heren, dank voor de snelle reactie :thumbsup:

en ja het is precies dezelfde! dus ook hetzelfde nummer. Hoe kan het nou dat die in ePer niet naar voren komen?

Nu wordt de zwarte diode vervangen. Hoop dat dat het is. Anders weet ik het niet. Airco is gevuld (en die doet het ook). Blaast droge lucht en dat is wel handig nu met het vochtige weer buiten.

Temperatuursensor binnen is stofvrij, met alcohol ontvet en de ventilator doet het! Buiten temperatuursensor?!?

Ga morgen de gerepareerde stelmotor terugplaatsen.Hopen dat ie het dan weer doet.

Heeft een van jullie anders en exemplaar 'over'?

Offline erka

« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2009, 13:43:19 »
heren, dank voor de snelle reactie :thumbsup:

en ja het is precies dezelfde! dus ook hetzelfde nummer. Hoe kan het nou dat die in ePer niet naar voren komen?

Nu wordt de zwarte diode vervangen. Hoop dat dat het is. Anders weet ik het niet. Airco is gevuld (en die doet het ook). Blaast droge lucht en dat is wel handig nu met het vochtige weer buiten.

Temperatuursensor binnen is stofvrij, met alcohol ontvet en de ventilator doet het! Buiten temperatuursensor?!?

Ga morgen de gerepareerde stelmotor terugplaatsen.Hopen dat ie het dan weer doet.

Heeft een van jullie anders en exemplaar 'over'?

yep, ding ligt hier naast me ;-)

Offline humulus

• Alfa Romeo 1.8 T-Spark
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2009, 13:54:27 »
yep, ding ligt hier naast me ;-)

doet ie het nog ;)

Wil je um voor mij reserveren voordat ie bij meerdere alfavriendjes uitvalt? ;D

Ga morgen eerst de gerepareerd terughangen, de uitslag meld ik hier ;D

Offline erka

« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2009, 23:40:21 »
doet ie het nog ;)

Wil je um voor mij reserveren voordat ie bij meerdere alfavriendjes uitvalt? ;D

Ga morgen eerst de gerepareerd terughangen, de uitslag meld ik hier ;D

ga ervan uit dat die werkt, dus dat zal wel goed komen... ;)

Offline spidertje

• Ich lebe autos!
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2009, 12:30:54 »
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Zelf heb ik een vergelijkbaar issue echter net iets anders. Inmiddels blasst de verwarming namelijk eerst heerlijk warme of koude lucht, wat je wil, maar als de motor op temp is wordt de lucht steeds kouder......

Wat zou dit kunnen zijn??

Offline humulus

• Alfa Romeo 1.8 T-Spark
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2009, 13:07:05 »
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Zelf heb ik een vergelijkbaar issue echter net iets anders. Inmiddels blasst de verwarming namelijk eerst heerlijk warme of koude lucht, wat je wil, maar als de motor op temp is wordt de lucht steeds kouder......

Wat zou dit kunnen zijn??

blijft de motortemp wel constant?

Temperatuursensor binnen ok? Dus stof- en vetvrij? Ventilatortje draait (aanzuigen lucht)?

Offline humulus

• Alfa Romeo 1.8 T-Spark
« Reactie #10 Gepost op: 05 december 2009, 13:09:11 »
zitten er nog zekeringen, relais in het circuit voor warme en koude lucht? Indien de stelmotor toch niet het probleem is?

Heeft de draaiknop voor warm/koud een eigen stekker? Verstandig om de unit ook te demonteren?

Offline spidertje

• Ich lebe autos!
« Reactie #11 Gepost op: 05 december 2009, 19:52:01 »
blijft de motortemp wel constant?

Temperatuursensor binnen ok? Dus stof- en vetvrij? Ventilatortje draait (aanzuigen lucht)?

Motortemp is prima constant. Sensor pas geleden helemaal keurig schoongemaakt en ook de ventilator draait erachter.

Pas geleden wel zelf een kortsluiting gemaakt....zekering in zekeringenkastje had ik vervangen maar wellicht zit er nog ergens anders een zekering...?? Wellicht dat het zoiets is...hoewel ik het dan vreemd vind dat er wel warm uitkomt als je paar km rijdt.

Offline humulus

• Alfa Romeo 1.8 T-Spark
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2009, 09:29:21 »
Hij doet! Applaus fruyt1 fruyt1 fruyt1 party party party

De zwarte diode is vervangen. Later bij het doormeten van zowel de nieuwe als de oude bleek geen verschil! Vreemd. Dus toch de wet van 'aandacht'?!?

Heb wel het idee dat het beter werkt nu. Heb de temperatuur sensor stof en vetvrij gemaakt en het wordt nu niet eerst behoorlijk warmer voordat de gewenste temperatuur bereikt is.

Dus nu maar afwachten of ie het straks ook nog doet :)