Alfa Romeo haar 6C Pininfarina-Superflow-IV in 1960Pinin Farina zijn vierde concept was zijn tijd ver vooruitTweeënvijftig jaar later komen we aan bij een van onze voormalige Cover CarsJOHN LAMM
Oct 4, 2013


ABRAHAMSEN
John Lamm en AbrahamsenCar and Driver werd geboren in april 1961, de opvolger van een publicatie genaamd Sports Cars Illustrated . Twee maanden voorafgaand aan de eerste uitgave van C / D die krantenkiosken raakte, had SCI een dekking die ongebruikelijk en gedenkwaardig was. De foto was niet van een hele auto, alleen van de bestuurder; het is een vooruitkijkend schot van bovenaf en benadrukt het interieur van een showcar gebouwd door Pinin Farina, die op het punt stond een naamswijziging naar Pininfarina te krijgen. We noemden de auto "de laatste van de gloeiend hete Alfa's"; je kunt het originele verhaal hier lezen . Het blijkt dat het een auto was in de laatste van zijn vijf levens.
Dwaal door de geschiedenis en je zult merken dat de auto op een aantal monikers zal worden aangebracht, maar we zullen het een Alfa Romeo 8C 3000 CM Disco Volante Superflow IV Pinin Farina Coupé noemen omwille van, eh, gemak. (Hoe is dat voor een naam in vergelijking met Q50, MKZ of ATS?)
John Lamm en Abrahamsen
John Lamm en AbrahamsenPinin Farina heeft dit alles samengebracht, het Fangio-chassis gekregen en het als testbed gebruikt voor vier conceptontwerpen. Eerst kwam Superflow I in de autoshow van 1956 in Turijn. Tot de opvallende kenmerken behoorden onder andere spatborden en een overkapping uitgevoerd in plexiglas - de laatste met vleugelopeningen - en staartvinnen die een kenmerkend ontwerpelement van het tijdperk waren. Zes maanden later verscheen de auto op de autoshow van Parijs en werd de Superflow II gedoopt. Deze evolutie nam een meer-Ferrari-achtige neus en metalen spatborden aan, maar Plexiglas werd gebruikt om de staartvinnen te vormen. Tegen maart 1959 was Plexiglas passé. De taps toelopende ontwerp geboren hoofdsteunen die zich naar achteren uitstrekten, en de algehele vorm van de auto was geëvolueerd om Alfa's toekomstige Duetto-sportwagen voor te stellen. Kom naar de Geneva show begin 1960 en de hoofdsteunen waren verdwenen, vervangen door een grote transparante top met een schuifdak. Nog meer toe te voegen aan de naam, waren de woorden "Super Sport" prominent aanwezig op het dashboard.
Alfa stuurde de auto naar de VS om meningen over het ontwerp te peilen en liet het hier achter. Pinin Farina's creatie heeft een aantal jaren in Colorado gewoond, een keer op een parkeerplaats voor gebruikte auto's en later versierd met een te koop bord met $ 9000. Na jaren met een verzamelaar in Duitsland, is de Alfa weer in de VS, verzorgd in Redondo Beach, Californië, winkel van Steve Tillack. Hij was de voogd van de auto tijdens het 2013 Pebble Beach Concours , waar de Alfa de Vitesse-prijs won vanwege de combinatie van snelheid en elegantie.


Niet verwonderlijk brachten Tillack en zijn team de dag door met het beantwoorden van vragen over de auto. Wat een verrassing was voor de bemanning was het aantal mensen dat zich de Alfa herinnerde uit de cover van Sports Cars Illustrated 52 jaar geleden - blijkbaar waren we niet de enige.






