Auteur Topic: alfa 156 Airco syteem wel op "druk", maar de compressorpomp slaat niet aan..  (gelezen 281 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Hallo,

Ik heb al een tijdje, eigenlijk sinds het begin dat ik deze Alfa heb, last van dat de airco het niet doet. Vooral met deze warme dagen is mijn zwarte Alfa met donkere (leder) bekleding een mobiele verbrandingskamer.   
En dat is niet echt fijn. :(
Sinds een maandje of anderhalf her en der wat gelezen over deze mankement, ben niet de enige.
Grappige is, als ik de auto uitlees komt er niets naar boven, alle zekeringen zijn heel. Heb gelezen dat de drukschakelaar of (airco)relais de boosdoeners kunnen zijn, maar jah hoe test je/sluit je uit op een snelle manier dat deze idd goed of slecht zijn.
2 weken geleden nog even bij een garage in Hengelo geweest waar ze de systeem op druk gecontroleerd hebben.
Systeem is op druk en niet lek, aldus de monteur. Hij wees naar de poelie van de aircopomp en zei; "Hij doet t nie". 
Wat zou er kunnen zijn?   :)

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1490
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Je zegt het zelf al, als de poelie niet draait doet de pomp het niet.

- Multiriem en spanners nog goed (pomp wel aangesloten op multiriem, heb hier wel eens gelezen over een multiriem van een aircoloze 156 past)
- Aircopomp defect

Even langs bij een airco specialist en niet zo`n vul station.
Nieuwe pomp voor zo`n 350€.

Offline BellaNuvola

  • Ex-Bestuur
  • *
  • Berichten: 1932
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur: een 156 is altijd bruin!
    • Bekijk profiel
350? Weet je dat zeker? Een airco-specialist vertelde mij een half jaar geleden dat een niet-originele al ruim 600 euro ex btw en ex montage moest kosten.....
1987: Alfa 33 1.3 rood; 1990: Alfa 33 1.3S Verde Mirto
1991: Alfa 33 1.7 16V Verde Mirto; 1993: Alfa 155 1.7TS Verde Mirto;1996: Alfa 155 1.8TS 8V Nero; 1999: Alfa 156 1.8TS Azzurro Nuvola (nog in bezit)
2004: Alfa 156 1.9JTD 8V Nero (200.000 km in 2 jaar!)

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1490
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Als ik even google staan de prijzen in de eerste balk zo tussen de 200 en 500 euro.
Via autoparts24 kost een Lucas pomp ongeveer 400€

Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Dat die aircopompen van 24karaats goud zijn, geloof ik jullie direct.  ;D
Maar er zit toch een soort van magneetkoppeling op, weet iemand hier het fijne van? (ik ga straks wel googlen)
Zou het niet kunnen dat die blokkeert?

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 864
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Weet niet of een aircopomp van een V6 hetzelfde is als van een JTD, anders heb ik er nog wel eentje liggen voor je.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline peetje155

  • *****
  • Berichten: 671
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel

De fans slaan zeker ook niet aan als je AC aanzet?
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline carlosjose

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 73
    • Bekijk profiel
Weet niet of een aircopomp van een V6 hetzelfde is als van een JTD, anders heb ik er nog wel eentje liggen voor je.
Volgens mij is de v6 een andere pomp.... dacht dat er 3 verschillende waren 4,5 en een 6 cilinder, dus alle 4 pitters zijn hetzelfde...

Gewoon 12v op de koppeling van de pomp zetten terwijl de motor UIT staat, komt de koppeling niet in, pomp kaduuk. Voor een peugeot is alleen een koppeling te koop, geen idee of dat voor alfa ook zo is. Nadeel: koppeling kan je alleen vervangen als de pomp gedemonteerd is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Hallo, kleine update van mijn kant.

@carlosjose..

Ik heb vanavond eigenlijk een klein testje uitgevoerd, precies zoals jij voorstelde; Heb namelijk stroom gezet op de magnetische koppeling van de pomp.Direct 12v op de kabel van de magneetkoppeling, dit middels een acculader. Werkt/vonkt prima. :) :ok:
Je hoort een flinke tik en je ziet de binnenzijde poelie naar buiten gaan. Ik heb dit niet getest met de lopende motor, het was al warm genoeg binnen.  ;D
Nu weet ik dus dat de magneetkoppeling werkt, zekeringen goed zijn en systeem op druk staat. Enige wat nog uitgesloten moet worden zijn aircorelais en de drukschakelaar. Nou ja, 'uitgesloten'...ben al aan het rondneuzen online wat die dingen kosten. :)

in ieder geval bedankt totzover voor de advies/raad.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2018, 20:31:49 door Alenko1983 »