Auteur Topic: Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd  (gelezen 5263 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline HeMaN

  • *****
  • Berichten: 645
  • Geslacht: Man
    • Hijmen.NL
Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Gepost op: 03 maart 2012, 17:47:51 »
Gisteren een heeeele lange dag bij Martinos doorgebracht.

We hebben een WMI set in de 159 ingebouwd. In tegenstelling tot de 156 was er nog geen ervaring met inbouw in de 159, en dat hebben we geweten :D
Om iets na 9 uur 's ochtends begonnen, om 10 uur 's avonds eindelijk klaar (sorry Suus)

Eerst de accu en accubak verwijderd om de inlaatpijp bloot te leggen.
Bij de 159 is het laatste deel naar de motor van hard kunststof.


Daarvoor zit een flexibele pijp, maar wel een stuk verder van de inlaat in de motor af.


Na wikken en wegen besloten toch de ring te gebruiken en voor montage in de flexible pijp te gaan.
De kans dat e.e.a. loskomt als we in de harde pijp zouden monteren was voor mij de doorslaggevende reden.
Hier ligt de flexibele pijp op de weerkbank om doorgezaagd te worden


en met de ring geplaatst


Flexible slang weer teruggeplaatst.
Onderaf gezien

Bovenaf



En zo ziet het eruit met de wmi slang en tubodrukslang aangesloten (maar dat is in tijd pas veel later gedaan)



Toen de volgende uitdaging, waar gaan we de pomp laten ???
Ondanks dat de 159 goter is als de 156 is er onder de motorkap vrijwel geen ruimte. Ook de bekende plek van de 156 (onder de koplamp) was al helemaal vol.
We hebben nog even overwogen om de claxon te verplaatsen (zit onder de linker koplamp), maar ook dan was de ruimte te klein.
Uiteindelijk besloten om de pomp achter de motor tegen het schutbord aan te plaatsen. Daar hadden we en ruimte en twee stukjes draadeinde zitten die we goed hiervoor konden gebruiken

van onderen

van boven


Martijn in actie om een bevestigingsplaat te maken voor de pomp


Plaatje passen


Plaatje mooi zwart gespoten, nu de pomp erop monteren


En dan hangt ook de pomp





Toen de pomp hing was het tijd om naar de tank te kijken.
Het ruitespoeierreservoir van de 159 is al 6 liter en heeft een laag water schakelaar er standaard inzitten.
Samen met het ruimtegebrek ideaal dus om die te gebruiken.

Eerst de linker wielkuip verwijderen


Na veel knoeien, draaien en vloeken de tank eruit gekregen en klaar om de nippel te plaatsen.
Door de lange vulhals kun je niet bovenin een gat boren waar je de slang doorheenvoert naar de bodem toe.
Nippel dus maar in de tank boren, iets onder de laagwaterschakelaar



En de tank weer teruggeplaatst. Foto vanaf de voorkant van onderen


En nu ook de aftakking van het laagwater signaal aangesloten. Deze is dus aardegeschakeld... het enige puntje dat ik niet goed had van tevoren in het schema dat ik had gemaakt. Gelukkig makkelijk op te lossen door op het relais een draad naar plus te leggen ipv naar aarde



Bedrading was ook nog een klus.
Twee relais, 1 voor de aan/uit schakelaar en 1 voor de laag water schakelaar, en veel draden en wmi-slang etc


In de zekeringendoos was nog net genoeg ruimte om de twee relais te plaatsen



Alles netjes vastgelegd en weggewerkt


De drukschakelaar hebben we op een beugeltje op de ECU vastgezet




Om alles in de auto te kunnen bedienen en controleren heb ik in een Kuda console de schakelaar en controleleds gemaakt.
Die moet natuurlijk ook geplaatst worden



Geschakelde plus van de sigarettenaansteker gehaald


En nu netjes gemonteerd



Tot zover de foto's
Nu moet het afstellen en testen nog beginnen :D
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2012, 22:03:50 door HeMaN »

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • Berichten: 2456
  • Geslacht: Man
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2012, 17:57:56 »
koop dan ook een echte alfa en geen halve opel  v6tech1  dan was je met een paar uur al klaargeweest

desalniettemin weer een knap staaltje montage  :thumbsup:
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 7033
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2012, 17:58:34 »
Wow, dat is aardig wat werk geweest.
De plek van de pomp is wel lekker en je kan er nu 'goed' bij met eventuele lekkage e.d. (zal bij Martijn wel niet nodig zijn ;))

Maar wat een geklooi om bij die slang te komen man.

Ben benieuwd wat de resultaten zijn.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline sebastiano

  • ******
  • Berichten: 1587
  • Geslacht: Man
  • EINDHOVEN=>VOETBALHOOFDSTAD
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2012, 18:22:26 »
Leuke reportage  :thumbsup:

Hoeveel vermogen ga je hiermee winnen?
Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark SW

Offline HeMaN

  • *****
  • Berichten: 645
  • Geslacht: Man
    • Hijmen.NL
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2012, 22:06:32 »
Openingspost verder aangevuld  fotograaf1

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • Berichten: 2456
  • Geslacht: Man
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2012, 22:47:55 »
dat is pas uitgebreid een reportage posten  :thumbsup:
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

Offline miesros

  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
  • KENDALL MOTOR OIL
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2012, 20:37:09 »
Goed bezig  :ok:  maar loopt hij nog niet vlot genoeg  flippy1 . ben benieuwd hoe het nu loopt succes.
AR156C#1918 - mijn PP
Nu Mito 1.4 2016 gehad :  fiat grande punto 1.4 2008   159sw2.0jtdm 2010.    156sw1.9jtd 2005   156 1.9jtd 99   146 1.9td 95  33 1.4lpg 94   33 1.4 87

Offline julles

  • ******
  • Berichten: 1419
  • Geslacht: Man
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2012, 20:59:37 »
Helemaal toppie Hijmen! Had het al gezien, heb zelfs de lamp nog ff vast gehouden  flippy1

Offline BMP

  • ****
  • Berichten: 435
  • Geslacht: Man
  • Mito 135 pk MA
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2012, 21:07:18 »
Zow ook een hele klus zeg  :thumbsup:  ik ben benieuwd naar het resultaat  ;D

Offline cento-cinquanta-nove

  • ******
  • Berichten: 5505
  • Geslacht: Man
  • ex-Lid #130 159SW 1.9 JTDm Dist.
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2012, 21:42:14 »
Gebruik je nou de ruitenwisservloeistof voor je WMI of doe je daar dan gewoon water in? Hoe doe je dat dan in de winter?
ex bella's: Nero 601 156 1.6 T.S. en Rosso Proteo 156 1.9 JTD Squadra Massimo
mijn huidige Blu Oltremare 159 SW

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2012, 22:27:33 »
Gebruik je nou de ruitenwisservloeistof voor je WMI of doe je daar dan gewoon water in? Hoe doe je dat dan in de winter?

Ruitensproeier vloeistof moet je niet gebruiken voor WMI.In de winter is het geen probleem.50/50 mix bevriest niet snel.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline Allerd

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 2283
  • Geslacht: Man
  • AANDACHTSHOER!
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #11 Gepost op: 04 maart 2012, 22:59:57 »
nette inbouw.
Alleen het gebruik van scotchblokjes en amp-tjes onder de kap is natuurlijk redelijk kansloos!
gauw solderen en isoleren!
Low&Slow

Offline Jobo_156

  • Global Moderators
  • *
  • Berichten: 8220
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #12 Gepost op: 04 maart 2012, 23:03:01 »
Mooi om het zo ff te zien. Was het heel erg laat?  flippy1
Portfolio

Huidig: Lancia Delta 1.4 tjet Platino 2011

Gehad:
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999
Lancia Y -1996
AR 75 1.8 -1986

Offline fly-by

  • ******
  • Berichten: 2104
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #13 Gepost op: 05 maart 2012, 00:35:55 »
Groot karwei zo te zien.
Nu weten we al hoe het moet voor mochten we ooit eens overgaan naar een 159  :thumbsup:

Offline HeMaN

  • *****
  • Berichten: 645
  • Geslacht: Man
    • Hijmen.NL
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #14 Gepost op: 05 maart 2012, 11:52:38 »
Dit is het Schema dat er uiteindelijk gebruikt is:
(klikken om te vergroten)



Offline HeMaN

  • *****
  • Berichten: 645
  • Geslacht: Man
    • Hijmen.NL
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2012, 12:03:36 »
Helemaal toppie Hijmen! Had het al gezien, heb zelfs de lamp nog ff vast gehouden  flippy1

Was erg gezellig de hele dag. Nog bedankt voor de hulp :D

Gebruik je nou de ruitenwisservloeistof voor je WMI of doe je daar dan gewoon water in? Hoe doe je dat dan in de winter?

Voor mij alleen nog maar een WMI mix (op dit moment 50-50, maar moet het afstellen e.d. nog gaan doen)

nette inbouw.
Alleen het gebruik van scotchblokjes en amp-tjes onder de kap is natuurlijk redelijk kansloos!
gauw solderen en isoleren!

Helemaal gelijk! Als er meer tijd was geweest hadden we dat zeker gedaan.
Op het laatst hadden we echter zoveel haast en moesten er nog een paar dingen getest worden op de goede electrische werking (en daarna nog iets aanpassen omdat low level aarde geschakeld bleek ipv plus-geschakeld) dat we dit toen zo gedaan hebben. Volgende keer gaat e.e.a. nog gesoldeerd worden, als eerste de zaken onder de motorkap die niet in de zekeringsbox zitten.

Mooi om het zo ff te zien. Was het heel erg laat?  flippy1

Viel wel mee  ;D
Was uiteindelijk iets na middernacht thuis  ZZZ
(neem je de volgende keer mijn accu nog even mee terug naar Tinus  ;))


Offline HeMaN

  • *****
  • Berichten: 645
  • Geslacht: Man
    • Hijmen.NL
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2012, 11:40:15 »
Tijd voor een korte update.

In eerste instantie vond ik de WMI erg weinig doen op de terugrit vanuit Vorden naar huis toe.
Heb de week daarna niet zoveel gereden (500 km) maar de WMI tank die met 3 liter was gevuld ging maar niet leeg, ondanks continu het systeem aanstaan en zelfs een inschakeling van het systeem al bij 0,6 bar  ???

Omdat een draagarm ook vervangen moest worden, en die niet gelijk op voorraad was, ben ik nog een keer met Martijn aan het sleutelen geweest afgelopen week.

Na het vervangen van de draagarm ook de WMI nog eens langsgelopen, en aangegeven dat ik vermoedde dat er iets niet helemaal goed was.
Elektrisch werkte alles zoals verwacht, en de pomp sloeg goed aan. Na het loshalen van de slang van de sproeier op de inlaatbuis echter geen druppel mist die eruit kwam....  :'(

Vervolgens de aansluiting op de pomp gecontroleerd, alles was goed aangesloten (+ en -) en ook de ingaande en uitgaande flow van het WMI-mengsel was goed aangesloten.
Het terugslagventiel bekeken, en ook daar was de richting van de flow goed.... maar nog steeds geen druppel :(

Toen het terugslagventiel eraf gehaald, en daar kwam het water-mengsel  :yes!

Blijkt het ventiel vastgeslagen of zoiets. Met gewoon blazen kwamen we er niet doorheen.  :!nooooo
Uiteindelijk het luchtpistool erop gezet om door te blazen, en daarmee lukte het wel.
Weer teruggezet en opnieuw getest met de pomp en nu werkte alles perfect  :thumbsup:

Alle slangen weer netjes aangesloten, pressureswitch weer op ongeveer 0,8 bar gezet en toen op weg naar huis met een speelse rechtervoet.
In minder dan 10 minuten de hele WMI-tank leeg, netjes een signaal van de low-level schakelaar en ledje dat systeem is uitgeschakeld  party

Dat werkt dus goed nu, en ik voelde nu ook het verschil tussen met en zonder WMI rijden.
Deze tank (6 liter) ga ik nog leegrijden met de stand zoals deze nu is om de boel een beetje schoon te spoelen, maar de volgende tank ga ik de pressureswitch richting 0,9-1,0 bar instellen.
Nu wordt de WMI te vaak ingeschakeld en blijft deze ook actief als ik vrij constant rij. Vooral bij constante snelheid in de lagere toeren merk je dat de motor zich gaat "verslikken".

Al met al een hele blijde 159 rijder.

Coen, ook jij bedankt voor de hulp met het loshalen van het terugslagventiel, anders hadden we de hele accubak weer uit kunnen bouwen als jij niet van die bescheiden armen had gehad die er precies bijkonden :thumbsup:

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 7033
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2012, 11:52:10 »
Helaas wil dit nog wel eens gebeuren inderdaad.
Vaak is het te wijten aan minuscule rommel in de leiding, maar dat hoeft niet.

Gelukkig is het opgelost.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Thomaster

  • Gast
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2012, 11:52:45 »
ziet er cool uit dit projectje!!!

leuk zo met het foto verslag!!!

helemaal  fruyt1


Offline cento-cinquanta-nove

  • ******
  • Berichten: 5505
  • Geslacht: Man
  • ex-Lid #130 159SW 1.9 JTDm Dist.
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #19 Gepost op: 21 april 2012, 20:24:27 »
en? hoe bevalt t nu?  ??? ;D

ex bella's: Nero 601 156 1.6 T.S. en Rosso Proteo 156 1.9 JTD Squadra Massimo
mijn huidige Blu Oltremare 159 SW

Offline HeMaN

  • *****
  • Berichten: 645
  • Geslacht: Man
    • Hijmen.NL
Re:Fotoverslag WMI inbouw 159 jtd
« Reactie #20 Gepost op: 21 april 2012, 21:24:42 »
en? hoe bevalt t nu?  ??? ;D

Bevalt goed nu :D

Doel voor mij is vooral een schonere motor, en als het kan ook wat meer vermogen ;d

Ben aan het experimenteren met diverse percentages mix.

Voorlopig bevalt de 40 en 50 % nog het beste. Probleem is alleen dat ik dan nog geen maand met 25 liter mix doe met de hoeveelheid kilometers die ik maak.

Inschakelen doe ik nu bij 1 bar turbodruk. Zo lang ik niet boven de 140 km/u cruise werkt dat prima, daarboven zet ik bij constant rijden de WMI uit omdat deze anders constant aanblijft. Bij snelle inhaalactie gaat die natuurlijk weer aan.

Gemiddeld verbruik is iets omlaag gegaan. Turbo houdt (langer) een hogere druk als de WMI aanstaat

Laatste regeneratie van de dpf is alweer meer als 1000 km geleden en vervuiling staat nog maar op 31%.

Van de week bij Squadra geweest voor massimo kuur en die zei dat dat allemaal prima was.
Zat op dat 25% mix in, en zagen daarmee geen significante verschillen in vermogen tijdens de proefrit.
Met hogere percentages is dat wel merkbaar heb ik gemerkt