Auteur Topic: trekhaak informatie  (gelezen 1265 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12426
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re:trekhaak informatie
« Reactie #25 Gepost op: 05 mei 2012, 12:36:34 »
was niet negatief bedoeld hoor ;)
zoals ik al zei, ben er dankbaar voor dat je mee denkt, zonder jouw linkjes had ik ?¼berhaupt niet geweten hoe het in elkaar zit.

ik post eigenlijk nooit wat kwaad bedoeld, dus mocht je ooit wat lezen en twijfelen, denk dan maar hier aan terug :P

de smileys zijn handig maar niet altijd doorslaggevend

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline aytac

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re:trekhaak informatie
« Reactie #26 Gepost op: 05 mei 2012, 12:37:43 »
andere vraag:

Op de kop van bouten (6hoeken) staat een getal, is dit de sterkte van de bout ofzo?

bij de praxis koop ik bouten waar 4.3 op staat ofzo.
in de tekening staat bij 2 M10x80 bouten 10.9 en bij 1 locknut 10 tussen haakjes.

betekend dit dat ik stevigere bouten moet hebben voor bepaalde plekken?


de andere bouten hebben geen sterkte specificatie (als dat het al is ::)) en heb ik vastgezet met de bouten van de Praxis.

Veelal wordt gedacht: hoe sterker hoe beter. Niets is minder waar. Iedere toepassing vereist zijn eigen sterkte en overige eigenschappen. Niet voor niets worden bouten en moeren gemaakt in verschillende materiaalkwaliteiten.
De materiaaleigenschappen van bouten en moeren  zijn vastgelegd in de Europese norm EN 20988 deel 1.

De eigenschappen van bouten en moeren worden bepaald door de samenstelling. Koolstof is in staal het meest bepalende element. Daarnaast worden toevoegingen gebruikt als Borium (Bo) Mangaan (Mn) en Chroom (Cr). Naast de aanwezigheid van deze elementen is het toepassen van een speciale warmtebehandeling  (verhitten,  afschrikken en ontlaten; in het Engels heet dit Quenched and Tempered) onderdeel van de fabricagemethode.

De belangrijkste ???kwaliteiten??? zijn:

Materiaal aanduiding   Koolstofmin %   gehaltemax %   Overige elementen   Warmtebehandling
4.6                                   -                 0,55                     geen                      geen
8.8                               0,15 0,25   0,40 0,55           Bo of Mn of Cr geen   Quenched and tempered geen
10.9                          0,25 0,20 0,20   0,55 0,55 0,55   geen Bo of Mn of Cr Cr en Mo   Quenched and tempered geen geen
12.9                                 0,20                  0,50             Cr, Mo en/of Ni           Quenched and tempered

Duidelijk is, dat behalve het staal 4.6, alle staalsoorten voor bouten en moeren hun sterkte voor een belangrijk deel verkrijgen door een speciale warmtebehandeling.
Bij restauratiewerkzaamheden gebeurt het wel dat bouten of moeren vastgelast worden. Dit heeft een desastreuze uitwerking op de kwaliteit van het staal. De sterkte gaat voor een belangrijk deel verloren en er is een aanzienlijk gevaar voor scheurvorming (tijdens gebruik). Dit zeker bij bouten/moeren 10.9 en 12.9. Niet doen dus!

De betekenis van de kwaliteitsaanduiding met cijfers
De sterkte van metalen (dus ook van staal) kan worden gekenmerkt met de begrippen rekgrens en trekstrekte. De rekgrens is de spanning waarbij het materiaal meer dan 0,2 % (blijvend) plastisch vervormd (daar moeten we dus ruimschoots beneden blijven). De treksterkte is de spanning waarop het materiaal uiteindelijk bezwijkt.
Bij de kwaliteitsaanduiding van bouten en moeren geven de cijfers informatie over de sterkte in relatie tot de treksterke en de rekgrens. Het cijfer voor de punt, vermenigvuldigd met 100 geeft de treksterkte van het materiaal in N/mm2. Het getal er achter, vermenigvuldigd met 10 geeft aan waar de rekgrens ligt in percentage van de treksterkte.
Voorbeeld:
Een 8.8 bout heeft een treksterkte van 8 x 100 = 800N/mm2
Bij deze bout ligt de rekgrens op 80% van de trekstrekte en dat is 640 N/mm2
Belangrijk is te weten dat hoe dichter de rekgrens bij de treksterkte ligt des te minder rek bij breuk aanwezig is. Het materiaal wordt ???brosser?? en de risico???s voor plotselinge breuk worden groter.
Ook is het belangrijk te weten dat in dynamisch belaste toepassingen de hoogwaardige bouten een groter risico hebben voor vermoeiingsbreuken. Daar waar een 4.6 bout geen enkel risico heeft voor vermoeiingsscheuren kan een 12.9 bout binnen de kortste keren kapot zijn. Hoe sterker hoe beter geldt dus niet!

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13380
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
Re:trekhaak informatie
« Reactie #27 Gepost op: 05 mei 2012, 12:48:03 »

Snap wat je bedoelt. Valt mij de laatste tijd ook steeds meer op hier, jammer genoeg.

Even goeie vrienden hoor wat mij betreft  bighug



wat mij betreft ook  : ach, kom maar...

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12426
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re:trekhaak informatie
« Reactie #28 Gepost op: 05 mei 2012, 12:50:00 »
ok dus ik moet nu gewoon de juiste bouten gaan scoren voor mijn trekhaak??
ik zie dat alles 8.8 is met uitzondering van 2 bouten, die zijn 10.9

de bouten van de praxis zijn 4.8 en niet geschikt voor het zware trekwerk van een aanhanger tot 750 kilo of begrijp ik het nu verkeerd?
of zeg je van, zolang je er geen sleurhut van 1500 kilo aan hangt kan het wel?

ik heb de bouten overigens niet op moment vastgezet, meer op gevoel, vast is vast.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2012, 12:56:27 door sanscorp »

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline aytac

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re:trekhaak informatie
« Reactie #29 Gepost op: 05 mei 2012, 13:00:42 »
ok dus ik moet nu gewoon de juiste bouten gaan scoren voor mijn trekhaak??
ik zie dat alles 8.8 is met uitzondering van 2 bouten, die zijn 10.9

de bouten van de praxis zijn 4.8 en niet geschikt voor het zware trekwerk van een aanhanger tot 750 kilo?
of zeg je van, zolang je er geen sleurhut van 1500 kilo aan hangt kan het wel?

ik heb de bouten overigens niet op moment vastgezet, meer op gevoel, vast is vast.


Zodanig verstand heb ik er niet van, maar ik zou hem gewoon mooi zo laten. Je belast ze toch niet met trekken. Tis zijdelingse krachten. Ik zou hem mooi zo laten hoor. Lijkt me sterk dat je zo een bout zijdelings in stukken trekt/knipt. Ik DENK, maar is gewoon een gok (omdat ik het me niet echt kan voorstellen, nogmaals, dat je zijdelings ZO hard aan die auto trekt dat die bouten doormidden knallen) dat die marge er RUIM inzit om een aanhangwagen en of sleurhut te trekken. Denk dat eerder je autoplaat, waar die bussen inzitten ( 2 x een mm boren en je bent er doorheen) verfrommelen dan dat die bouten breken. Maar nogmaals, niks is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoek of grondig kennen van het hoe of wat  ;D

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:trekhaak informatie
« Reactie #30 Gepost op: 05 mei 2012, 18:39:05 »
Voor een trekhaak heb je minimaal 8.8 bouten nodig.Bouten in de kwaliteit 4.8 zijn voor trekhaken :!nooooo
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12426
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re:trekhaak informatie
« Reactie #31 Gepost op: 05 mei 2012, 21:30:26 »
Waar kan ik die halen? Ik heb alleen 8.8 nodig zie ik nu.
Praxis verkoopt ze niet iig.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline brinkerik

  • Clublid
  • *****
  • Berichten: 2966
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re:trekhaak informatie
« Reactie #32 Gepost op: 06 mei 2012, 09:05:14 »
Bij de meest automaterialen zaken moet je het kunnen krijgen.


Bij mechanisatie bedrijven bij je in de buurt zou ook nog een optie kunnen zijn.


suc6
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12426
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re:trekhaak informatie
« Reactie #33 Gepost op: 06 mei 2012, 09:58:45 »
ik ga eens rondkijken, hoef nu nog niets aan te koppelen, ga alleen de twinny load even proberen (niet rijdend :P)
zijn die bouten duurder dan standaard? heb er best wat nodig :P

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13380
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
Re:trekhaak informatie
« Reactie #34 Gepost op: 06 mei 2012, 13:27:21 »
ik ga eens rondkijken, hoef nu nog niets aan te koppelen, ga alleen de twinny load even proberen (niet rijdend :P)
zijn die bouten duurder dan standaard? heb er best wat nodig :P

ik zou ze bij een ijzerwarenwinkel kopen, ik denk dat ze daar wel het goedkoopste zullen zijn

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12426
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re:trekhaak informatie
« Reactie #35 Gepost op: 06 mei 2012, 22:22:47 »
hmmhmm, denk ik ook wel hoor, ga morgen even informeren.

vriend van mijn zusje werkt bij nomag, misschien gratizzz ;D haha

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline Kenvh156

  • *
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Re: trekhaak informatie
« Reactie #36 Gepost op: 19 mei 2020, 07:33:52 »
ik heb de handleiding (eindelijk!) gevonden..

http://www.thuletowbars.com/upload/manuals/263670.pdf

mijn typenummer is "2636" en ik heb de URL gewoon veranderd en "70" laten staan ;D
was een gokje maar het werkte!

moet dus inderdaad in de bumper zagen, geen probleem maar wel extra werk waar ik niet op had gerekend ;)
ga het even heel goed doornemen en morgen weer een dag

Oud topic, maar heeft iemand toevallig deze handleiding opgeslagen op zijn computer, link bestaat niet meer. Ga binnenkort dit type trekhaak monteren, handleiding zou wel fijn zijn :)

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12426
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: trekhaak informatie
« Reactie #37 Gepost op: 19 mei 2020, 07:46:37 »
De auto is bij mij sinds augustus vorig jaar weg. Zo ook alle specifieke digitale documenten..

Wel veel lol gehad van de trekhaak.
Op zich is het niet ingewikkeld, als je de platen al even op zijn plek houd zie je het waarschijnlijk wel.
Anders Thule even mailen?


Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline Kenvh156

  • *
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Re: trekhaak informatie
« Reactie #38 Gepost op: 19 mei 2020, 11:17:43 »
De auto is bij mij sinds augustus vorig jaar weg. Zo ook alle specifieke digitale documenten..

Wel veel lol gehad van de trekhaak.
Op zich is het niet ingewikkeld, als je de platen al even op zijn plek houd zie je het waarschijnlijk wel.
Anders Thule even mailen?



Dankje, ga ik doen!