Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut

Auteur Topic: Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut  (gelezen 1327 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 78
    • Bekijk profiel
Re: Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut
« Reactie #15 Gepost op: 01 juli 2018, 12:46:46 »
Hoe rijdt zo'n 159 met een 1.7tbi motor?

Offline Alfa 147 Ti

  • ***
  • Berichten: 142
  • Geslacht: Man
  • Alfa Giulia 2.0 T Super
    • Bekijk profiel
Re: Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut
« Reactie #16 Gepost op: 01 juli 2018, 13:29:16 »
Ja vraagt het niet aan mij maar ik kan je zeggen super, ik hier voor een 2.2 gehad maar de TBI is toch heel anders, alleen het motor geluid mag wel iets sportieve.
Wat het ook mag verbruiken, een Alfa moet je gebruiken.

Mijn vorige auto’s
Alfa 159 1750 TBI S.W 90-RNP-2 Alfa 159 2.2 S.W 59-XF-TZ 2007 Alfa 147 43-PN-KG 2004, Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 carburateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini Mayvair 1987.

Offline Alfafa

  • ******
  • Berichten: 1035
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut
« Reactie #17 Gepost op: 01 juli 2018, 22:57:23 »
Wel,ik heb van de week wat onderhoud uitgevoerd.

Ik heb het wat staged uitgevoerd. Het kan thuis. Maar op de zaak heb ik s'avond vrij baan en de ruimte.

Ik had een distributie montage set gekocht. Gates distributie kit met waterpomp met wat ander grut.

@franssie hartelijk dank voor de manual. Scheelt altikd wel even.

De oude riem was na 100000 km toch wel in goede staat. Aan de spanner te zien was het ook nog ok.
De lagers van de rollen waren nog prima in orde. De auto had voornamelijk langere afstanden gereden.
Dus het is een leuke indicatie. Merk was origineel van FPT.
Echter kan je het alleen zien als de motorsteun los is.



Montage is in princiepe vrij simpel. Alleen kwam ik erachter dat mijn montage gereedschap een flauw had op de uitlaat nokkenas. De borgpennen zaten er wel in maar waren niet door en door.  >:(

Ja je moet blijven opletten. Om de as dan weer mooi 100% op tijd te krijgen is dan best klote. De uitlaat nog was met het vast zetten zo 10graden verdraait. Je mist dan echt serieus vermogen als je dit niet opmerkt.

Maar goed. Was wel even lastig tornen checken stellen tornen en weer stellen.
De spanner was overigens best lastig goed te spannen. Ik heb een kwart duims verlengstuk met dop gebuikt en een 3/8 verlengstuk.

Alle boutjes weer vast met de momentsleutel en met locktite en het zit weer helemaal 100% mijn lokale alfa specialist zei tegen mij .... tja dat heb je wel eens.  :-*






Wat wel echt flink schrikken was en kan het warm aanbevelen de tbi rijders de distributie kap te (laten) checken hij is gewoon bros. Nu verwacht ik niet dat de riem gelijk verspringt maar het kan onder bij de krukpoelie niet gelijk weg.






De nieuwe kap monteren is wat priegelen.
Maar kan worden gedaan door de benzine leiding te demonteren. Te doen met afgekoelde motor natuurlijk.

Wat ik moet zeggen is dat het TBI blok echt fantastisch loopt.
Je hebt echt een onderstaand moment.



Kwa geluid ga ik een filmpje maken.
Daar is echt niet over te klagen. Vandaag een stukje 200+ gereden en met novitec eindpotten en een stellingpijp op de plaats van de midden demper. Je hebt boven de snelheid van 3800rpm echt een cruise geluid.  Notworthy dus normaal 170+ cruizen. Fantastisch.

Wat mij wel een beetje opvalt is als ik de motor uitzet een soort rammeltje heb. Lijkt van de vanos of de varable nokkenwielen te komen. Anders kan  ik niks verzinnen. Alles loopt super smooth. Je hoort ook de injectie van de jts regelen bij stationair normaal loop. Ze hebben er een mooi stuk techniek van gemaakt

Komt dat bekent voor.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2018, 08:42:27 door Alfafa »
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...


ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1674
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
Re: Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut
« Reactie #18 Gepost op: 02 juli 2018, 14:33:04 »
goed gewerkt!!
ik ga die kap ook maar eens in de gaten houden, en bij distri wissel (volgend jaar dacht ik) mee laten vervangen
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline Miagiulia

  • ***
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut
« Reactie #19 Gepost op: 02 juli 2018, 19:23:36 »
Goed bezig Arthur.  Applaus

En heeft deze TBI al het Squadra kuurtje ondergaan?  Een kennis van mij heeft ook een TBI en de aanpassingen maakt het echt een geheel andere auto, dus een verplichte aanpassingen zeg maar.  ;)
Greetz,
Arthur
147 GTA Bianco Nuvola
Giulia Nuova Super (TS motor) :-)
GT1300 Junior '75 >> TE KOOP <<
GT1300 Junior '67

Offline vvo

  • Founding Father
  • *
  • Berichten: 1459
  • Geslacht: Man
  • Porsche Boxster S
    • Bekijk profiel
Re: Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut
« Reactie #20 Gepost op: 03 juli 2018, 09:48:42 »
Hier nog een oud-rijder van een 159 SW met tbi motor.

Ik kan mij de 1e proefrit nog herinneren ...wat een power 200pk die lekker direct oppakken. De 2e rit was direct door naar Nunspeet.
235pk volgens Squadra. Heb er 2 jaar lang van genoten. Ik stond wel regelmatig bij een benzinepomp. Enige nadeel denk ik.

Het leukste is even terugschakelen en vol doorhalen met de tussensprints. De tbi is geen stoplicht sprinter in mijn ogen.

Greetz,


Johan.
146 1.8TS :: 156 1.8TS :: 159 1750tbi Squadra :: nu een Duitser Porsche Boxster S 3.4/295pk ::

Offline Alfafa

  • ******
  • Berichten: 1035
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut
« Reactie #21 Gepost op: 03 juli 2018, 13:39:51 »
De Bella Macchina is reeds door de vorige eigenaar onderhanden genomen bij Stefan van Squadra. en dat rijdt echt geweldig. Met de Massimo tuning
Het koppel is niet zo enorm als wat ik bij de JTD had maar hij gaat echt vlot vooruit. hij zit ook binnen no-time op de 200+ party
Ik moet eigenlijk vooral wennen aan de snelheid ervaring, het lijkt door de forsere auto allemaal wat rustiger. Tevens moet ik zeggen dat met de oude michelin PS4 je echt toch snoei hard door de bocht kan. Harder voor mijn gevoel dan met de 156 20v. Wellicht komt het door het zware blok. die ook echt wel super reed. loveyou

Van de week heb ik toch ook maar een nieuwe radio gemonteerd. Dat was geen sinecure (hier zal ik nog wat handige info over posten) ,maar door een niet can-bus radio te installeren moest ik met een goed OBD dongle hebben. Hier heb ik gekozen voor de OBD Link MX (LX werkt niet ivm een soort multiplexer en CAN protocol)

Na het ontvangst van mijn nieuwe OBD Dongle heb ik met ALFAOBD (android app) de reset adaption uitgevoerd. Dit schijnt ook aan te beven zijn na een beurt of nieuwe Distributie Riem.

En op @vvo even terug te komen.
Tja ik had graag een auto gehad die 1 op 14 of 7L/100km kan draaien (dat deed de JTD ook gewoon met stad of door rijden op de snelweg) maar na de reset loopt de motor ongeveer 1 op 14-15 bij 100km/h en gemiddeld over 800km (snelweg) 1 op 11 met ongeveer 150 km flink door tuffen. als het standaard 120 km/h was geweest licht het op 1 op 11.5km dus tja slecht is het niet.

geen idee wat een 2.0 TSI blok qua verbruik doet. die heeft actieve cilinder uitschakeling. Dat helpt wel voor het verbruik. (bij de 1.2TSI die ik gereden heb voel je een heel licht rukje als ie andere 2 cilinders weer aanspringen.

Cordiali Saluti

Arthur  :italoflag:
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2018, 13:40:13 door Alfafa »
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...


ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline Alfafa

  • ******
  • Berichten: 1035
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut
« Reactie #22 Gepost op: 10 juli 2018, 13:14:19 »
We hebben weer een paar puntjes op de i gezet  v6tech1

ahhh mooi nieuw rubber eronder. was wel even kaching ...... maar dan heb je ook wat, ook is even de uitlijning ge-checked die was prima in orde. iets teveel toespoor voor. die heb ik minimaal toespoor laten zetten. omdat ik hem wel prima vindt sturen.

Dit omdat het camber -1,5 graden is en de binnenkant van de band iets te ontzien.



Nieuwe Vloeistoffen erin.
-motorolie
-bak olie hier heb ik aanraden van autolusso uk 3L olie in gedaan. (er kwam ook maar krappe 2 liter uit) nu schakeld de bak koud en warm een fractie soepeler
-Dot 5.1 remvloeistof (we kennen weer veilig door de bergen)

@askl-156
onderhouds boek vermeld wel degelijk 5w40 c3


Nieuwe boegie's erin moet nog even gebeuren. ik merkte dat ik een dop 14 nodig had. Deuh
helaas zag ik ook in cilinder 3 en 4 wat olie maar dat schijnt door knoeien te kunnen komen ..... in de gaten houden dussssss..... :thumbsup:
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...


ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline vvo

  • Founding Father
  • *
  • Berichten: 1459
  • Geslacht: Man
  • Porsche Boxster S
    • Bekijk profiel
Re: Alfa 159 sw Rosso Competizione Arthur z'n nieuwe familie scheurhut
« Reactie #23 Gepost op: 10 juli 2018, 14:16:37 »
En op @vvo even terug te komen.
Tja ik had graag een auto gehad die 1 op 14 of 7L/100km kan draaien (dat deed de JTD ook gewoon met stad of door rijden op de snelweg) maar na de reset loopt de motor ongeveer 1 op 14-15 bij 100km/h en gemiddeld over 800km (snelweg) 1 op 11 met ongeveer 150 km flink door tuffen. als het standaard 120 km/h was geweest licht het op 1 op 11.5km dus tja slecht is het niet.

Het was ook mijn daily driver ...deels snelweg, merendeel de kleinere wegen!!

Ik heb het nu slechter met mijn daily driver ....voor wat betreft het benzine verbruik.

En wat je zegt de ..tbi is vlot ...maar ik ken inmiddels nog vlottere auto's ;-)

Cheers,


Johan.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2018, 14:17:31 door vvo »
146 1.8TS :: 156 1.8TS :: 159 1750tbi Squadra :: nu een Duitser Porsche Boxster S 3.4/295pk ::