Auteur Topic: mijn 156 SW GTA | anti-roest | Bilstein+FM | Squadra | Q2 | cf2 | Madeno  (gelezen 86662 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #200 Gepost op: 29 november 2013, 11:36:36 »
 ??? Waarom verlengd, en niet verkort  ???
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline bullettooth

  • ******
  • Berichten: 1701
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #201 Gepost op: 29 november 2013, 11:38:35 »
@job en Erik, jullie denken toch niet dat c&b hier geen rekening mee houd...

Er wordt een volledige nokkenas geherprofileerd.
Men past de nok zo aan dat het resultaat er voor zorgt dat de zelfde klep openings karakteristiek garandeert blijft!
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

Offline Pjotr 156

  • ******
  • Berichten: 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #202 Gepost op: 29 november 2013, 11:43:44 »
@job en Erik, jullie denken toch niet dat c&b hier geen rekening mee houd...

Er wordt een volledige nokkenas geherprofileerd.
Men past de nok zo aan dat het resultaat er voor zorgt dat de zelfde klep openings karakteristiek garandeert blijft!

oke dus zoals op het plaatje zal het niet werken

want vergelijk de lijn van de nok dan zie je dan te rechter lijn korter is en daardoor ook de openingstijd
« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 11:54:10 door Pjotr 156 »

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #203 Gepost op: 29 november 2013, 11:45:03 »
@job en Erik, jullie denken toch niet dat c&b hier geen rekening mee houd...

Er wordt een volledige nokkenas geherprofileerd.
Men past de nok zo aan dat het resultaat er voor zorgt dat de zelfde klep openings karakteristiek garandeert blijft!

+1

Het plaatje is alleen een globaal voorbeeld van het feit dat als je de grondcirkel afslijpt de lifthoogte groter wordt en dat als je dus beide zijden afslijpt dat de lifthoogte gelijk blijft.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 11:46:45 door Coen »
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #204 Gepost op: 29 november 2013, 11:47:10 »
@job en Erik, jullie denken toch niet dat c&b hier geen rekening mee houd...

Er wordt een volledige nokkenas geherprofileerd.
Men past de nok zo aan dat het resultaat er voor zorgt dat de zelfde klep openings karakteristiek garandeert blijft!
Ga ik ook van uit.





Al weet je het nooit met die italianen...
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #205 Gepost op: 29 november 2013, 11:48:11 »
oke dus zoals op het plaatje zal het niet werken

want vergelijk de lijn van de nog dan zie je dan te rechter lijn korter is en daardoor ook de openingstijd
Precies, korter, niet langer - dat was mijn eerste gedachte ook.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #206 Gepost op: 29 november 2013, 11:55:46 »
Precies, korter, niet langer - dat was mijn eerste gedachte ook.

Openingstijd van beide plaatjes is exact gelijk (hoewel dat niet van belang is omdat het plaatje maar een globaal voorbeeld is) De lengte van de lijn is namelijk helemaal niet van belang.van belang is de tijd die hij her over doet om deze af te leggen en die is in beide gevallen gelijk.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline AlfaNerd

  • ******
  • Berichten: 9644
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #207 Gepost op: 29 november 2013, 12:28:09 »
Natuurlijk begrijp ik dat er rekening mee gehouden wordt , de nokken zijn zeg maar dynamisch geslepen om geen veranderingen te verkrijgen .
Als je puur statisch de nokken zou slijpen worden de tijden wel degelijk verlengd ...
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #208 Gepost op: 29 november 2013, 12:29:24 »
Natuurlijk begrijp ik dat er rekening mee gehouden wordt , de nokken zijn zeg maar dynamisch geslepen om geen veranderingen te verkrijgen .
Als je puur statisch de nokken zou slijpen worden de tijden wel degelijk verlengd ...

Waarom wordt deze verlengd?
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline AlfaNerd

  • ******
  • Berichten: 9644
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #209 Gepost op: 29 november 2013, 12:33:16 »
Denk aan een fietswiel , de buitenzijde flitst op een bepaald punt voorbij en de naaf maar heel langzaamaan .
Toch is het toerental gelijk ....


* Disclaimer , totaal geen opleiding in deze richting maar puur logisch beredeneerd . ;D
« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 12:34:48 door AlfaNerd »
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #210 Gepost op: 29 november 2013, 12:35:56 »
Denk aan een fietswiel , de buitenzijde flitst op een bepaald punt voorbij en de naaf maar heel langzaamaan .
Toch is het toerental gelijk ....

Ja,maar dat heeft op de openingstijd geen invloed :!nooooo  Alleen de snelheid waarmee de nok langs de stoter gaat veranderd.De omtrek van de nok is kleiner geworden,maar de tijd die hij over 1 omwenteling doet veranderd niet.De tijd van openen tot en met sluiten veranderd ook niet  :!nooooo
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline AlfaNerd

  • ******
  • Berichten: 9644
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #211 Gepost op: 29 november 2013, 12:46:14 »
Niet met je eens .  :!nooooo
Ik vind het lastig onder woorden te brengen .
Draai een wiel eens snel rond en probeer het aantal omwentelingen eens te tellen als je naar de buitenste "cirkel" kijkt , dat lukt je niet .
Als je dan naar de naaf kijkt lukt dat veel makkelijker en toch is het toerental gelijk .
Het komt omdat de afgelegde afstand in dezelfde tijd namelijk korter is veronderstel ik .
Hierdoor rust de nok per omwenteling langer op de klepstoter .
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Offline AlfaNerd

  • ******
  • Berichten: 9644
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #212 Gepost op: 29 november 2013, 12:48:00 »
De aanpassing die gemaakt zou zijn is dan dat de nok scherper zou zijn gemaakt om bovenstaande op te heffen .  ::)
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #213 Gepost op: 29 november 2013, 12:48:52 »
Niet met je eens .  :!nooooo
Ik vind het lastig onder woorden te brengen .
Draai een wiel eens snel rond en probeer het aantal omwentelingen eens te tellen als je naar de buitenste "cirkel" kijkt , dat lukt je niet .
Als je dan naar de naaf kijkt lukt dat veel makkelijker en toch is het toerental gelijk .
Het komt omdat de afgelegde afstand in dezelfde tijd namelijk korter is veronderstel ik .
Hierdoor rust de nok per omwenteling langer op de klepstoter .

Even er vanuitgaande dat op de tekening de stoter exact 180 graden bediend word,dan is de openingstijd bij beide toch exact gelijk? Beide nokkenassen doen er namelijk even lang over om 180 graden te draaien.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline flippy

  • ******
  • Berichten: 15547
  • Geslacht: Vrouw
  • "Is dit beleid of is hier over nagedacht?"
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #214 Gepost op: 29 november 2013, 12:49:26 »
door de sterkte van de veer word ie alsnog tegen de nok gedrukt. je moet echt richting F1 toerentallen gaan wil je zwevende kleppen krijgen... of verotte veren natuurlijk ;D
Het glas is niet half vol of half leeg, het glas is gewoon te groot ;D
?æʇǝıu ʞoo ǝɾ puıʌ ʇuɐʇıɹɹı ʇsǝq ʞɾıluǝƃıǝ sı uǝzǝl doʞ ǝp do
heute gestolen, morgen in polen
I am dyslexic of Borg, your ass will be laminated.

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #215 Gepost op: 29 november 2013, 12:50:03 »
De aanpassing die gemaakt zou zijn is dan dat de nok scherper zou zijn gemaakt om bovenstaande op te heffen .  ::)

Ik denk dat jij openingstijd en openingssnelheid door elkaar aan het halen bent  flippy1 flippy1
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline AlfaNerd

  • ******
  • Berichten: 9644
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #216 Gepost op: 29 november 2013, 12:50:48 »
Even er vanuitgaande dat op de tekening de stoter exact 180 graden bediend word,dan is de openingstijd bij beide toch exact gelijk? Beide nokkenassen doen er namelijk even lang over om 180 graden te draaien.

De tijd is wel gelijk maar de afgelegde afstand niet .
Zet eens een maatje kleinere banden onder je auto , verbruik , toerental en dergelijke blijft gelijk maar je komt wel minder ver ....
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Offline AlfaNerd

  • ******
  • Berichten: 9644
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #217 Gepost op: 29 november 2013, 12:52:13 »
Ik denk dat jij openingstijd en openingssnelheid door elkaar aan het halen bent  flippy1 flippy1

Nee nee , zeker niet .
Laat Toon maar dan eens uitleggen wat dan precies de aanpassing is . :-\
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #218 Gepost op: 29 november 2013, 12:52:25 »
De tijd is wel gelijk maar de afgelegde afstand niet .
Zet eens een maatje kleinere banden onder je auto , verbruik , toerental en dergelijke blijft gelijk maar je komt wel minder ver ....

Maar de afgelegde afstand is helemaal niet van belang voor de openingstijd :!nooooo De tijd per omwenteling bepaald de openingstijd.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #219 Gepost op: 29 november 2013, 12:53:06 »
Nee nee , zeker niet .
Laat Toon maar dan eens uitleggen wat dan precies de aanpassing is . :-\

Ja,die aanpassingen weet ik ook,maar het ging nu toch om deze tekening?
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline AlfaNerd

  • ******
  • Berichten: 9644
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #220 Gepost op: 29 november 2013, 12:56:16 »
Maar de afgelegde afstand is helemaal niet van belang voor de openingstijd :!nooooo De tijd per omwenteling bepaald de openingstijd.

We worden het weer eens niet eens . Hahaha flippy1

Ja,die aanpassingen weet ik ook,maar het ging nu toch om deze tekening?

De tekening is een statische vergelijking , dat haalde ik toch aan eerder . Inderdaad ging het daar om en ik snap dat het zo niet werkt .  ;D
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #221 Gepost op: 29 november 2013, 12:57:14 »
We worden het weer eens niet eens . Hahaha flippy1

De tekening is een statische vergelijking , dat haalde ik toch aan eerder . Inderdaad ging het daar om en ik snap dat het zo niet werkt .  ;D

We worden het wel eens,maar we begrijpen elkaar niet....dat is iets anders :rofl:
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #222 Gepost op: 29 november 2013, 12:59:04 »
De tijd is wel gelijk maar de afgelegde afstand niet .
Zet eens een maatje kleinere banden onder je auto , verbruik , toerental en dergelijke blijft gelijk maar je komt wel minder ver ....

Deze vergelijking gaat in dit geval niet op  :!nooooo
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline bullettooth

  • ******
  • Berichten: 1701
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #223 Gepost op: 29 november 2013, 14:15:41 »
@ Erik,



Denk aan de doorsnede van de nokkenas (ter hoogte van de nok). 'Bedenk' een lijn vanuit het rotatie center naar elk willekeurig punt op de omtrek van zowel basis cirkel als nok profiel.


Indien je elke lijn nu 1 mm korter maakt, is dus je basis cirkel verkleind, maar je profiel 1mm verkleind. (ook de flanken) Immers op elk punt is vanuit het rotatie center je lift gelijk aan je originele profiel -1mm!

Het enige dat wijzigt is de offset van de stoter, deze wordt 1 mm hoger! (hydraulisch dus die doet dat zelf)


Nu zul je denken, JA MAAR de top wordt spitser!!!! Dus mijn duratie @max lift wordt korter, daar komt jouw fiets wiel vergelijking om de hoek kijken. De 'omtrek' snelheid is lager bij kleinere cirkel (top van de nok), dus is de 'het platte stuk, of te wel top van de nok' kleiner om dezelfde openings duur te garanderen.

« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 16:38:38 door bullettooth »
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13699
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #224 Gepost op: 29 november 2013, 14:25:53 »



Nu zul je denken, JA MAAR de top wordt spitser!!!! Dus mijn duratie wordt korter, daar komt jouw fiets wiel vergelijking om de hoek kijken. De omloop snelheid is lager bij kleine re cirkel, dus is de ' het platte stuk' kleiner om dezelfde openings duur te garanderen.



Klopt,maar dit heeft betrekking op de tijd dat er maximale lift is.De totale openingstijd veranderd niet  :ok:
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250