Auteur Topic: mijn 156 SW GTA | anti-roest | Bilstein+FM | Squadra | Q2 | cf2 | Madeno  (gelezen 86739 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Tim Auto Zagato

  • ****
  • Berichten: 486
  • Geslacht: Man
    • Auto Zagato
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #325 Gepost op: 14 mei 2014, 23:26:20 »
Diameters zijn alle gelijk. 166 heeft een iets andere vorm waardoor er meer werk in zit om het passend te maken. Beter van een 156 of gtv nemen.
AR156C#2088 - mijn PP
gereden;  33 1,5 QV,  145 1,8 16V,  145 1,8 16V Turbo, 156 VMR25,156 1.8 SW, Grande Punto, 156 Gta Selespeed.

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #326 Gepost op: 14 mei 2014, 23:42:37 »
Ga je deze ook flowen Arjan?

Zou leuk zijn, maar heb ik niet de handigheid in. En ook de tools niet.
Dus ze worden er zo onder gezet....



...Maar dat past helemaal niet...
en daar komt Tim's deskundigheid om de hoek kijken  ;D



op naar meer sound!  ;D  of niet arjan?
We gaan het zien. Moet eigenlijk niet te gek worden, maar beetje extra busso mag wel  ;)
En minder hitte in motorruimte.
En sowieso wat minder tegendruk omdat de kats vervallen, dus wellicht een pk'tje erbij.
Als je alfaowner mag geloven, wel 10 paarden erbij. Engelse paarden  Deuh....pony's misschien?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #327 Gepost op: 21 mei 2014, 14:43:02 »
een korte update.
Zoals wellicht op FB al gezien, heb ik de GTA lekker kunnen uitlaten in Luxemburg en vorig weekend (beetje) in de Ardennen.

Echt genieten.

Nu staat de GTA bij AutoZatago voor APK en...ombouw van cf3 naar cf2.
Tim had een slim idee om deze te monteren door aanpassing van de spruitstukken en zo kan voorkomen worden dat er andere downpipes gekocht moeten worden - alles vanaf spruitstuk blijft zo standaard GTA. De flens van het cf3 spruitstuk wordt ook opnieuw gebruikt (het wordt zo als het ware een cf2,5 spruitstuk)
Om redenen van grondspeling wil ik geen equal length.

cf2 en cf3 gebroederlijk naast elkaar:


cf3 er nog onder:


cf2 aangepast en gemonteerd:


cf2 pas gemaakt op bestaande uitlaatlijn:


uiteraard worden er montageschroeven opgelast voor de lambdasondes. Daarnaast worden de spruitstukken nog ge-heat wrapped.

wordt vervolgd.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Joost

  • Gast
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #328 Gepost op: 21 mei 2014, 14:55:39 »
Top! Hoor graag van je wat het scheelt in voelbaar vermogen/koppel en geluid.

Staat bij mij ook nog op de planning voor later dit jaar, maar dan wel met voorpijpen van gelijke lengte.

Offline frankie

  • ******
  • Berichten: 1008
  • Geslacht: Man
  • ex-AR156 Club #86
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #329 Gepost op: 21 mei 2014, 14:56:09 »
Misschien net genoeg om de Volvo 2.4's voor te blijven.... ::)
www.clubalfaromeo.nl
www.gta-register.nl

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #330 Gepost op: 21 mei 2014, 17:54:31 »
Top! Hoor graag van je wat het scheelt in voelbaar vermogen/koppel en geluid.

Staat bij mij ook nog op de planning voor later dit jaar, maar dan wel met voorpijpen van gelijke lengte.

equal length voorpijpen ga je plat rijden  :yes!
Een GTA ligt al laag, zeker als je hem nog wat dieper ligt dan standaard (wat hem wel veel mooier maakt). Geluid is anders - zegt men - en het zal misschien wat extra paardjes opleveren ten opzichte van de setup die er bij mij nu onder komt, maar ik denk dat equal length niet praktisch is.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Joost

  • Gast
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #331 Gepost op: 21 mei 2014, 17:57:12 »
equal length voorpijpen ga je plat rijden  :yes!
Een GTA ligt al laag, zeker als je hem nog wat dieper ligt dan standaard (wat hem wel veel mooier maakt). Geluid is anders - zegt men - en het zal misschien wat extra paardjes opleveren ten opzichte van de setup die er bij mij nu onder komt, maar ik denk dat equal length niet praktisch is.

Ik ben wat dat betreft minder praktisch ingesteld...  v6tech1

Offline Dreamer

  • ******
  • Berichten: 1414
  • Geslacht: Man
  • Grigio Africa 3.0 V6 24V
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #332 Gepost op: 21 mei 2014, 18:12:28 »
Sander ligt behoorlijk laag en heeft hier naar mijn weten geen last van.

Offline sid3windr

  • ******
  • Berichten: 9285
  • Geslacht: Man
  • Tom zonder H
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #333 Gepost op: 21 mei 2014, 18:36:54 »
Sander ligt behoorlijk laag en heeft hier naar mijn weten geen last van.

Equal length ligt gewoon een paar cm lager dan je carterpan en is dus het laagste punt, daar kom je niet onderuit.
De normaalste Belg van heel Nederland

Offline korte

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #334 Gepost op: 21 mei 2014, 18:41:22 »
carterpan in de rommel rijden geeft ook zo zijn sporen :-X
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Offline Dreamer

  • ******
  • Berichten: 1414
  • Geslacht: Man
  • Grigio Africa 3.0 V6 24V
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #335 Gepost op: 21 mei 2014, 18:42:52 »
Geef alleen aan dat Sander hier geen problemen mee ondervind.
Denk dat het vooral aan de keuze dempers en veren ligt of de wegen in Belgi?«, dat zou ik volledig begrijpen namelijk  ;D

Joost

  • Gast
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #336 Gepost op: 21 mei 2014, 19:10:53 »
Ik ben wel wat gewend... Voordeel is dat het laagste punt niet ver bij de wielen vandaan zit.
Bij m'n Ghibli was de ruimte tussen wegdek en kat 8cm en die was nog niet eens verlaagd.

Offline sander53

  • ****
  • Berichten: 439
  • Geslacht: Man
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #337 Gepost op: 21 mei 2014, 19:11:14 »
Equal lenght voorspijzen rijdt je echt niet zomaar plat, dan moet je wel heel erg verlagen.
Mijn 156 met intrax schroefset ligt echt laag bij de grond maar de voorlijk is zeker niet plat.
Tom heeft wel gelijk, je voorpijp wordt wel het laagste punt van de wagen
Maar ik heb hier zelf nog geen last van gehad.

Binnenkort verhoog ik mijn auto ook nog een stukje dan is het nog beter.

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #338 Gepost op: 21 mei 2014, 19:54:33 »
Naast de laagte is er nog een verschil wat deze oplossing aantrekkelijk maakt: kosten.
Equal length pijpen zijn best prijzig, deze oplossing gebruikt voor een groot gedeelte bestaande componenten en is dus aantrekkelijker qua kosten.
Tim kan je daar meer over vertellen  :ok:

of de wegen in Belgi?«, dat zou ik volledig begrijpen namelijk  ;D
Tja, wat een ellende zeg. Kon van motorritjes niet herinneren dat de Ardennen zo'n slecht asfalt hadden. Sommige stukken in eerste versnelling moeten rijden, gaten en kuilen dat het een lieve lust was  :-X  en dus voorbij gestoven worden door locals in een oude corsa...
bumper bij GTA is nogal laag.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline Pjotr 156

  • ******
  • Berichten: 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #339 Gepost op: 21 mei 2014, 21:32:06 »
je kunt altijd nog voor gelijke lengte gaan (eens je het geluid gehoord hebt  ;D
bij mij staat de auto vrij laag (vind ik) bovenste punt scherm staat op 64 cm en dan heb ik 65 mm onder het laagste punt
denk dat ik zo vaker met de bumper op een drempel zit dan dat de uitlaat zal raken omdat die mooi tussen de wielen zit

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #340 Gepost op: 21 mei 2014, 21:45:10 »
je kunt altijd nog voor gelijke lengte gaan (eens je het geluid gehoord hebt  ;D

Ben heel benieuwd, zal op Italia a Zandvoort eens luisteren hier en daar.
Inderdaad raak ik nu ook eerder bumper dan wat dan ook, dus klinkt aannemelijk dat platrijden misschien wel meevalt
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline sander53

  • ****
  • Berichten: 439
  • Geslacht: Man
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #341 Gepost op: 21 mei 2014, 22:14:46 »
Ben heel benieuwd, zal op Italia a Zandvoort eens luisteren hier en daar.
Inderdaad raak ik nu ook eerder bumper dan wat dan ook, dus klinkt aannemelijk dat platrijden misschien wel meevalt

Volgende week op de hemelvaart meet mag je komen luisteren  ;D

Offline korte

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #342 Gepost op: 21 mei 2014, 22:21:14 »
Wat verwacht je aan resultaat? I daar al iets meer over bekend (je hoeft niet met pk's te gooien hoor) want de meningen/verhalen over winst zijn vrij uiteenlopend.

En wilde je sowieso niet nog eens op de bank om te meten wat ie doet? Kan me voorstellen dat je je even achter je oren hebt gekrabd wanneer je die Volvo niet zomaar los kreeg en thuis zag/las dat er geen turbo op zit. Zonder flauwekul, d'r zit een groot gat tussen 170 en 250 standaard, dat los je met chippen niet 1,2,3 op...
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #343 Gepost op: 22 mei 2014, 14:26:00 »
Wat verwacht je aan resultaat? I daar al iets meer over bekend (je hoeft niet met pk's te gooien hoor) want de meningen/verhalen over winst zijn vrij uiteenlopend.

En wilde je sowieso niet nog eens op de bank om te meten wat ie doet? Kan me voorstellen dat je je even achter je oren hebt gekrabd wanneer je die Volvo niet zomaar los kreeg en thuis zag/las dat er geen turbo op zit. Zonder flauwekul, d'r zit een groot gat tussen 170 en 250 standaard, dat los je met chippen niet 1,2,3 op...
rollenbank is nog wel een overweging hoor, ben wel benieuwd hoeveel paardjes er nog in zitten na 11 jaar en 150.000km
Als er nog een rollenbankdag georganiseerd gaat worden, wil ik proberen erbij te zijn.

Die Volvo blijft een verrassing. Of ik moet daadwerkelijk flink wat pk's tekort komen (maar dan zouden Tim of Kees dat moeten merken), of die C30 was verre van standaard - we zaten in de buurt van Born dus dat zou kunnen. Hij was perfect gepoetst en gedetailled, dus een liefhebber. Er stond echt 2.4i op, dus geen turbo of diesel wat snelle chiptuning zou uitsluiten. Maar snel was die.
 

Het spruitstuk doe ik vanwege geluid (beetje extra busso):
beetje extra busso mag wel  ;)
En minder hitte in motorruimte.
En sowieso wat minder tegendruk omdat de kats vervallen, dus wellicht een pk'tje erbij.
Als je alfaowner mag geloven, wel 10 paarden erbij. Engelse paarden  Deuh....pony's misschien?
Omdat de auto niet op de rollenbank heeft gestaan voor montage cf2, zal ik het effect ervan dus niet kunnen zeggen.
Mijn GTA is al gechipt (zou ook 10pk moeten opleveren), als er nu nog een 255-260 paarden in zitten ben ik tevreden hoor.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #344 Gepost op: 27 mei 2014, 14:26:39 »
Intussen is de conversie gereed.

Het andere spruitstuk omgebouwd:


Spruitstukken zijn ge-heatwrapped:


en weer gemonteerd aan beide cilinderbanken:


en bevestigd aan de rest van de uitlaatlijn:


Proberen morgen de GTA weer op te halen.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline korte

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #345 Gepost op: 27 mei 2014, 15:50:18 »
 :thumbsup:


Ben erg benieuwd naar je ervaring ermee, zijn nu zoveel verhalen over dat ik straks jouw verhaal maar beschouw als het meest betrouwbaar :)
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #346 Gepost op: 30 mei 2014, 21:30:26 »
Naast spruitstukconversie en APK is de achter stabilisator aangepast, ik vond de achterkant niet strak genoeg bijv bij correcties (plaagstootjes) in een snelle bocht: dan beweegt / deint de achterkant teveel naar mijn zin.
Zou door dempers kunnen komen (voor B8 achter B6) maar ik wil de achterkant niet te hard maken. Ter vergelijk: mijn Panda op K+W is achter bijna onrijdbaar hard, maar ligt wel als een blok. Kiezen of delen dus.
Alternatief zou een Eibach stabi achter kunnen zijn. Maar heb nu gekozen voor een tussenoplossing: Tim heeft een extra gat in de stabi geboord waardoor deze strakker is dan standaard:


Eerste ervaringen zijn positief, achterkant lijkt nu beter te blijven liggen. Moet nog goed met de nieuwe setup rijden, maar eerste tekenen zijn positief  purk1


Spruitstuk geeft wat meer geluid, een beetje roffel tussen 3000 en 4000 toeren, lekker, maar nauwelijks storend - hoor ook verhalen dat cf2 echt enorme bak herrie heeft maar dat is dus niet zo. In ieder geval niet bij mij, de supersprint blijft zeer overheersend 
Bij koude start is er een ratel hoorbaar (heeft ook iedereen het over bij alfaowner.com) maar is eigenlijk best lekker, zou er best in mogen blijven. Verdwijnt na een minuutje of twee weer.

Motor lijkt bovenin zeker lekkerder door te lopen.
Zou je geluid van de busso echt willen veranderen, en op zoek gaan naar maximale krachtstoename, dan moet je denk ik equal length pijpen of spaghetti spruitstuk monteren, maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan.
Zoals gezegd wilde ik beetje extra geluid, beetje extra pk's maar met name vrijer doorlopen bovenin en vooral minder hitte door weghalen kats. En deze oplossing geeft dat.

Hopeljk morgen tijd om een goed stukje te sturen en effecten van alle aanpassingen te voelen  fruyt1
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline sid3windr

  • ******
  • Berichten: 9285
  • Geslacht: Man
  • Tom zonder H
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #347 Gepost op: 30 mei 2014, 21:52:40 »
equal length pijpen IS spaghettispruitstuk, voorzover ik weet zijn de 3 buizen van de spruitstukken al even lang ;)
De normaalste Belg van heel Nederland

Offline sjontheking

  • *****
  • Berichten: 791
  • Geslacht: Man
  • 156 2.5 V6 SW
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #348 Gepost op: 30 mei 2014, 21:54:02 »
Sjees man, respect dat je van dat ene extra gaatje verschil voelt  ;D! Dan moet je bella wel heeeel goed kennen onderhand.
 :thumbsup: voor de modificatie!
Grts

Offline leonm

  • ******
  • Berichten: 2695
  • Geslacht: Man
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #349 Gepost op: 30 mei 2014, 22:03:19 »
Sjees man, respect dat je van dat ene extra gaatje verschil voelt  ;D! Dan moet je bella wel heeeel goed kennen onderhand.
 :thumbsup: voor de modificatie!
Grts

Bij een Eibach stabi heb je standaard 2 gaten en dat maakt echt een wereld van verschil  :yes!

Op het binnenste gat monteren is echt so much more fun, achterkant komt dan lekker om in de bochten  fruyt1
Wel een beetje opletten op nat wegdek, dat je achterkant de voorkant niet inhaalt  ;D