Auteur Topic: mijn 156 SW GTA | anti-roest | Bilstein+FM | Squadra | Q2 | cf2 | Madeno  (gelezen 86659 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #350 Gepost op: 30 mei 2014, 23:09:55 »
equal length pijpen IS spaghettispruitstuk, voorzover ik weet zijn de 3 buizen van de spruitstukken al even lang ;)

Bij cf2 spruitstuk kun je equal length pijpen monteren NA de collector (waarin die van 3-in-1 gaat) welke dan weer aan de standaard uitlaatlijn gemonteerd wordt.
Hierbij wordt dus de standaard cf2 spruitstuk gebruikt, waarbij de pijpen vanaf de cilinder niet even lang zijn. Heb zo gauw geen fotootje ervan. Eigenlijk heb je dan per bank, ipv per cilinder, equal length pijpen.

Spaghetti zoals bijv supersprint maakt, heeft inderdaad per cilinder evenlange (equal length) pijpen tot de collector. Dat is het mooiste en geeft meeste effect qua geluid en driveability.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline sid3windr

  • ******
  • Berichten: 9285
  • Geslacht: Man
  • Tom zonder H
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #351 Gepost op: 31 mei 2014, 00:16:20 »
Wat ik net zeg, volgens mij zijn de 3 pijpen op het spruitstuk even lang? Heb je ze al eens opgemeten? (want op het zicht is idd die rechtse toch langer)
De normaalste Belg van heel Nederland

Offline Bob156

  • *****
  • Berichten: 576
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #352 Gepost op: 31 mei 2014, 00:25:48 »
Wat ik net zeg, volgens mij zijn de 3 pijpen op het spruitstuk even lang? Heb je ze al eens opgemeten? (want op het zicht is idd die rechtse toch langer)

Gaat juist om de lengte van de buizen tussen de spruitstukken en de katalysator

Bij de voorste bank is die langer dan bij de achterste, met ander buizen zijn die gelijk gemaakt en zit er een hele krul in de achterste buis, om de lengte gelijk te maken met de voorste buis.
Giulietta QV 275Pk 400Nm

Offline korte

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #353 Gepost op: 31 mei 2014, 17:12:03 »
Volgens mij zitten er bij mij EL pipes onder, de spruitstukken lopen door tot aan de katvv, zijn volgens mij wel allemaal gelijk van lengte
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Offline Pjotr 156

  • ******
  • Berichten: 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #354 Gepost op: 31 mei 2014, 18:33:31 »
Bij cf2 spruitstuk kun je equal length pijpen monteren NA de collector (waarin die van 3-in-1 gaat) welke dan weer aan de standaard uitlaatlijn gemonteerd wordt.
Hierbij wordt dus de standaard cf2 spruitstuk gebruikt, waarbij de pijpen vanaf de cilinder niet even lang zijn. Heb zo gauw geen fotootje ervan. Eigenlijk heb je dan per bank, ipv per cilinder, equal length pijpen.

Spaghetti zoals bijv supersprint maakt, heeft inderdaad per cilinder evenlange (equal length) pijpen tot de collector. Dat is het mooiste en geeft meeste effect qua geluid en driveability.

ik heb onder mijn GTA de standaard spruitstukken en gelijke lengte pijpen  :yes!

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #355 Gepost op: 01 juni 2014, 11:59:12 »
Gisterochtend tijd gehad om stukkie met de nieuwe setup te rijden.
Hij trekt beter en vrijer door in het gebied tussen 6000-7000 t/min. Voorheen ging dat wat minder vrij, en klonk het ook alsof je de motor strafte. Nu klinkt het beter, minder getressed.

Sowieso is het geluid lekkerder geworden door het hele toerental bereik.
Zijn geen heel grote verschillen, maar er is net wat meer grom en roffel ingekomen door de cf2's. Er is een motorische toon toegevoegd aan de supersprint brul. Ik ben er tevreden mee, monteren van cf2 is een aanrader dus.
Ongetwijfeld zijn de supersprint spaghetti spruitstukken nog lekkerder, maar die zijn bijna 2500,- dus in 'a complete different league'.

Onderstel: ook het extra gat in de achterstabi is merkbaar. Auto ligt stabieler achter. Heb geen eerder overstuur kunnen merken nog, wat logisch effect kan zij bij harder maken van de achterzijde.
Hij wil nog steeds wel wat (na)deinen maar minder dan voorheen.
Ben bang dat dit alleen op te lossen is door straffere dempers (ten koste van comfort, dat wil ik niet) of evt eibach achterstabi's. De extra gaten waren ook bedoeld om te zien of hardere stabi's achter een goede richting is om in te zoeken, en dat is het dus.

Maar voor nu zijn de upgrades wel klaar. Lekker genieten eerst van de auto!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline Tim Auto Zagato

  • ****
  • Berichten: 486
  • Geslacht: Man
    • Auto Zagato
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #356 Gepost op: 01 juni 2014, 15:01:20 »
 :thumbsup: mooie feedback.
AR156C#2088 - mijn PP
gereden;  33 1,5 QV,  145 1,8 16V,  145 1,8 16V Turbo, 156 VMR25,156 1.8 SW, Grande Punto, 156 Gta Selespeed.

Joost

  • Gast
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #357 Gepost op: 01 juni 2014, 18:06:19 »
Goed om te horen! En een niet al te kostbare upgrade... Ik ben zelf toch wel heel erg gecharmeerd van die Supersprint spruitstukken, maar onder de €2000 heb ik ze nog niet voorbij zien komen.

Offline Ron gs

  • *****
  • Berichten: 800
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #358 Gepost op: 01 juni 2014, 20:09:46 »
Goed om te horen! En een niet al te kostbare upgrade... Ik ben zelf toch wel heel erg gecharmeerd van die Supersprint spruitstukken, maar onder de €2000 heb ik ze nog niet voorbij zien komen.

Ik weet nog een setje  ;D wel iets duurder, zit nog een complete 156 aan de spruitstukken vast......... Ook handig voor de oliefilterwissel.....

Gr Ron 

Offline sid3windr

  • ******
  • Berichten: 9285
  • Geslacht: Man
  • Tom zonder H
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #359 Gepost op: 02 juni 2014, 11:49:32 »
Gaat juist om de lengte van de buizen tussen de spruitstukken en de katalysator

Bij de voorste bank is die langer dan bij de achterste, met ander buizen zijn die gelijk gemaakt en zit er een hele krul in de achterste buis, om de lengte gelijk te maken met de voorste buis.

Nee, daar gaat het niet om - lees nog eens terug :) De gelijke-lengte-voorpijp werd apart vermeld van de spruitstukken zelf (waarvan ik dus zeg te denken dat ze al op gelijke lengte zijn):

Zou je geluid van de busso echt willen veranderen, en op zoek gaan naar maximale krachtstoename, dan moet je denk ik equal length pijpen of spaghetti spruitstuk monteren, maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan.

Dus spaghettispruitstuk = overbodig ;)

(of ik lees/begrijp ergens iets verkeerd)
De normaalste Belg van heel Nederland

Offline sander53

  • ****
  • Berichten: 439
  • Geslacht: Man
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #360 Gepost op: 02 juni 2014, 12:38:41 »
De buizen van het spruitstuk bij een V6 zijn niet evenlang.
Als je voor de auto staat heeft de meest rechtse cilinder de langste pijp naar de voorpijp toe.

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #361 Gepost op: 02 juni 2014, 14:52:27 »
hmm, de vragen worden steeds moeilijker...
Wat ik ervan weet: Wizard / AlfaTune biedt equal length pijpen aan om aan het cf2 spruitstuk te zetten.
Deze heeft een extra bocht voor de achterste bank, om daarmee de totale pijplengte (vanaf de collector) even lang te maken als die van de voorste bank.
Hieronder twee  fotograaf1 eentje van orque en eentje van kreissieg, maar Wizard zijn dus hetzelfde:


Dit zijn de Supersprint spruitstukken:

Hierbij zie je dat de lengte van ieder van de pijpen (per cilinder dus) tot aan de collector even lang is, zowel bij de voorste en de achterste bank.
Dus net iets anders dan bovenstaande equal length pijpen aan het cf2-spruitstuk, waarbij de pijpen per cilinder niet even lang zijn.

Hoe dan ook: cf2 past niet zomaar op een GTA. Als alternatief voor bovenstaande equal length pijpen kun je speciale pijpen kopen bij Wizard om cf2 spruitstukken aan de standaard uitlaatlijn van een GTA te maken, zonder equal length, die zien er dan zo uit:

Deze zijn GBP 350,- excl GBP25,- shipping to NL
Als ik goed herinner, heeft Henk deze pijpen ook op zijn cf2-spruitstukken.

En dit zijn de pijpen die ik nu NIET hoefde te kopen omdat Tim de cf2-spruitstukken pas heeft gemaakt op mijn cf3-uitlaatlijn.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 22:24:18 door ArjanB »
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline sid3windr

  • ******
  • Berichten: 9285
  • Geslacht: Man
  • Tom zonder H
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #362 Gepost op: 02 juni 2014, 15:17:17 »
Henk heeft ook equal length voorzover ik weet. Deze:

De normaalste Belg van heel Nederland

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #363 Gepost op: 02 juni 2014, 15:18:40 »
da's nog een variant, maakt ook een krul om de lengte gelijk te krijgen.
Ik weet dat hij standaard cf2 spruitstukken heeft.
Nice picture!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Joost

  • Gast
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #364 Gepost op: 02 juni 2014, 15:41:04 »
Maar nu is de grote vraag; Wat is beter, spaghetti ?  la Supersprint icm de bijbehorende downpipes of CF2 met EL downpipes? Of zijn er ook nog spruitstukken van Wizard zelf zoals bijvoorbeeld die van Autodelta?
Jammer ook dat ze in Japan zoveel leuks maken voor onze auto's, maar dat het zo reteduur is en je het ook nog hier moet zien te krijgen...

Offline korte

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #365 Gepost op: 02 juni 2014, 15:46:53 »
Ik zit nu op het werk en heb even geen platen beschikbaar, zal straks het topic hier ook eens vervuilen maar ik heb de supersprint spruitstukken, en het spul uit Engeland zelfde bouwer als Henk en het maakt een best geluidje ;D

Ik kan niks zinnigs zeggen over verschil in oppakken, vermogenstoename etc. daar heb ik geen vergelijkingsmateriaal voor (motorswap is een 3.0 met GTA nokken naar een GTA blok met 3.0 inlaatnokken)
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Offline Christiaan Z

  • *****
  • Berichten: 537
  • Geslacht: Man
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #366 Gepost op: 02 juni 2014, 16:15:37 »
En wat nou als je gelijke lengte spruitstukken hebt met 2 aparte pijpen naar achteren? Dan hoef je niet zo'n idiote bocht langs je carter te hebben wat neem ik aan weer gunstig is voor de flow? Of is het gunstiger om beide banken samen te brengen in een pijp

Offline korte

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #367 Gepost op: 02 juni 2014, 17:11:34 »
Zo heb ik het zitten vanaf het blok tot aan het laatste ophangbeugeltje :italoflag: Geen idee of het Equal Length pipes zijn, denk het haast wel, verder weet ik niets over de vermogenswinst/verlies maar het ziet er mooi uit en klinkt overdreven bruut ;D







Sportkat/demper:



Middenpijp:



En Einddemper:



mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Offline Ron gs

  • *****
  • Berichten: 800
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest va p.2 | onderstel va p.6 | Squadra
« Reactie #368 Gepost op: 02 juni 2014, 18:37:10 »
Ik heb volgens mij een vermogens uitdraai van de Stradale voor en na het plaatsen van de spruitstukken op dezelfde bank. Kan zijn dat het plaatsen van de spruitstukken incl. plaatsing van de C&B nokkenassen is. Ik heb exact dezelfde uitlaatlijn als Tjeerd, alleen zag ik het nut niet van een kat. Die heb ik er ieder jaar 10 minuten onder zitten. Verder een RVS tussendemper en Madeno einddemper met ori Supersprint spruitstukken.
Wel is iedere keer de software ook op maat geschreven. Zal het even opzoeken.

Gr Ron

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest | onderstel | Squadra | Q2 | cf2
« Reactie #369 Gepost op: 02 juni 2014, 22:08:29 »
intussen even de eerste post van mijn topic opgeschoond, met links direct naar de juiste pagina gemaakt.
Voorkomt ellenlang doorclicken van pagina naar pagina.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline korte

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest | onderstel | Squadra | Q2 | cf2
« Reactie #370 Gepost op: 02 juni 2014, 22:11:48 »
netjes, maar.. :mieren: .. ik had van jou wel verwacht dat je iedere upgrade als snelkoppeling zou gebruiken, nu oogt het wat rommelig
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1777
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest | onderstel | Squadra | Q2 | cf2
« Reactie #371 Gepost op: 02 juni 2014, 22:18:46 »
netjes, maar.. :mieren: .. ik had van jou wel verwacht dat je iedere upgrade als snelkoppeling zou gebruiken, nu oogt het wat rommelig

waarom verzin ik dat zelf niet? Was een hoop gedoe om het zo te maken, maar....u vraagt wij draaien  :thumbsup:
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline korte

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest | onderstel | Squadra | Q2 | cf2
« Reactie #372 Gepost op: 02 juni 2014, 22:23:21 »
 ;D


Wel direct een stuk netter zo :thumbsup:
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Joost

  • Gast
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest | onderstel | Squadra | Q2 | cf2
« Reactie #373 Gepost op: 02 juni 2014, 22:32:40 »
;D


Wel direct een stuk netter zo :thumbsup:

Nu jij nog! Ben je wel een weekendje zoet mee...  Applaus

Maar is inderdaad een goed idee, Arjan. Standaardiseren voor alle project topics!

Offline korte

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:mijn 156 SW GTA | antiroest | onderstel | Squadra | Q2 | cf2
« Reactie #374 Gepost op: 02 juni 2014, 22:39:44 »
Ik weet het, openingspost is niet eens fatsoenlijk doorheen te komen Deuh laat staan die andere 170 blz. met grotendeels klets :)

Daar moet ik idd wel even voor gaan zitten alfanerd1





 Back to topic

Je hebt nu de Cf2 spruitstukken eronder hangen, ik meen me te herinneren dat je nog eens een meting wilde laten doen?  Heb je ook nog plannen om die wizzard EL pipes te kopen? Of laat je het verder zo lekker voor wat het is. En ben je er al aan uit of die Volvo zo snel was of jij zo langzaam?
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet