Auteur Topic: Plannen fiat  (gelezen 25403 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #200 Gepost op: 07 december 2017, 20:29:47 »
Italiaanse verkoopcijfers FCA november 2017
5 DECEMBER 2017 21:50




FCA verkocht vorige maand in eigen land in totaal 39.488 auto’s, een afname van 5,18% op een markt die met ongeveer dezelfde cijfers groeit. Op jaarbasis staat FCA nog altijd op een +7%.

De afname bij doorgaans populaire modellen, is sinds vorige maand gaande en heeft te maken met de rationalisering van FCA’s kentekenregistraties. Geen onverkochte voorraad meer dus dat op kenteken komt te staan. Precies zoals FCA dit in de VS al langere tijd toepast. Ook worden de te leveren aantallen nog meer aangepast aan de daadwerkelijke vraag. FCA’s Italiaanse marktaandeel op jaarbasis komt op 28,59%. Hier volgen de belangrijkste cijfers. Opvallend is onder andere het succes van de Stelvio en de Giulia bij Alfa Romeo:

Fiat -13,6% (26.081 eenheden)
Panda 10.656 eenheden (eerste plaats in landelijke top 10)
500X 3582 eenheden (zevende plaats in landelijke top 10)
500 3185 eenheden (tiende plaats in landelijke top 10)
Tipo 2760 eenheden (twaalfde plaats in landelijke top 50)
Punto 2440 eenheden (vijftiende plaats in landelijke top 50)
500L 2233 eenheden (zestiende plaats in landelijke top 50)
Qubo 542 eenheden
Doblò 196 eenheden
Abarth 595 49 eenheden
124 Spider 19 eenheden

Lancia -10,63% (3917 eenheden)
Ypsilon 3916 eenheden (derde plaats in de landelijke top 10)

Alfa Romeo +21,49% (4008 eenheden)
Giulietta 1402 eenheden
Stelvio 1181 eenheden
Giulia 1050 eenheden

Jeep +48,85% (5256 eenheden)
Renegade 3335 eenheden (achtste plaats in de landelijke top 10)
Compass 1669 eenheden
Grand Cherokee 111 eenheden

Maserati -7,24% (205 eenheden)
Levante 146 eenheden
Ghibli 39 eenheden
Quattroporte 16 eenheden

Ferrari -16% (21 eenheden)
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 02:37:52 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #201 Gepost op: 25 december 2017, 18:34:04 »
Alfa Romeo werkt naar uitgebreid gamma toe met DNA in de F1
22 DECEMBER 2017 20:06





Technisch directeur van Alfa Romeo Roberto Fedeli laat in een interview wat dingen doorschemeren die inderdaad aansluiten op het onlangs uitgelekte ‘stukje sheet‘.
https://www.autoedizione.nl/alfa-romeos-gamma-groeit-vanaf-2020-maar-zonder-giulietta-vanaf-2022/
Bijvoorbeeld de komst van een nieuwe sportwagen voor Alfa Romeo, die mede dankzij de ervaringen die het Milanese merk in de F1 op zal doen de komende jaren, z’n DNA uit die tak van sport zal halen. Fedeli zegt geen uitspraken te kunnen doen of het om de 4C gaat of iets anders. Intussen heb je als lezer de term ‘6C’ al ergens kunnen lezen.

De link met de F1 is volgens Fedeli dermate belangrijk, dat het hele technische team nieuwe ontwikkelingen juist ook daarop zal baseren. Alfa Romeo’s aanwezigheid in de F1 samen met Sauber zal dus alles behalve een kwestie van een logo en wat van Ferrari geleende blokken zijn. Dat benadrukt de man die 26 jaar op Maranello werkte en als geen ander weet hoe je ervaringen uit de autosport kunt doorvertalen naar een excellent product voor op de weg. Uiteraard is het nog te vroeg om van Alfa Romeo-techniek in F1 auto’s te spreken, maar dat is zeer zeker wel het doel van Fedeli en zijn team.

Fedeli zegt dat Alfa Romeo zich qua technologische ontwikkelingen zal onderscheiden van de concurrentie. Vooral ook wat betreft de wijze van ontwikkelen. Daar waar Duitse concurrenten op een meer statische manier hun lijn uitzetten voor de komende tien jaar, zal Alfa Romeo dankzij unieke ontwikkelingsmethoden beter op de marktwensen in kunnen springen. Het laat zich daarmee bovendien ook veel minder in de kaarten kijken wat de strategie betreft. De tijd om nieuwe modellen op de markt te krijgen zal aanmerkelijk korter zijn dan bij de concurrent.

Intussen wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van het gamma. Volgens de eerste man van Alfa Romeo’s technologische centrum, is het zaak om kleinere modellen onder Giulia en Stelvio te realiseren en grotere in het E segment. De Giulietta blijft bestaan en de het platform Giorgio is op velerlei manieren toepasbaar. Een toekomstige Giulietta met achterwielaandrijving behoort volgens Fedeli gewoon tot de mogelijkheden. Al deze modellen hebben bepaalde unieke aspecten gemeen, waarin ze zich onderscheiden van producten die bij de concurrentie tot stand komen.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2017, 18:36:30 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Alfa 147 Ti

  • ****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
  • Alfa Giulia 2.0 T Super
Re: Plannen fiat
« Reactie #202 Gepost op: 25 december 2017, 23:16:24 »
Mooie verhaal nu nog de uitvoering, het is erop of er onder voor Alfa maar de tijd tik door maar het moet niet lang meer duren.
Wat het ook mag verbruiken, een Alfa moet je gebruiken.

Mijn vorige auto’s
Alfa 159 1750 TBI S.W 90-RNP-2 Alfa 159 2.2 S.W 59-XF-TZ 2007 Alfa 147 43-PN-KG 2004, Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 carburateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini Mayvair 1987.

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #203 Gepost op: 14 januari 2018, 21:27:08 »
Nieuwe Fiat Punto op basis Argo in najaar 2018
12 JANUARI 2018 7:22




Steeds meer geruchten spreken over een debuut van de nieuwe Fiat Punto gedurende dit najaar. Er is kans overigens dat deze Uno zal heten. In Parijs zal het model dat in sterke mate op de Braziliaanse Argo gebaseerd zal zijn te zien zijn. FCA-baas Alfredo Altavilla liet vorig jaar al doorschemeren dat de nieuwe compacte B-segment auto uit Betim, een goede basis vormt voor een Europese tegenhanger. In Brazilië heeft de Argo intussen een prima commercieel debuut achter de rug. Er zijn vanaf de introductie in mei al 27.925 eenheden van verkocht. De auto oogst veel positieve commentaren op het gebied van kwaliteit en uitrustingsniveau. Daarom kreeg de Argo in Brazilië reeds de erkenning ‘beste aankoop van 2017’. De sedanversie uit Argentinië arriveert deze dagen in de showrooms (afbeelding onder).



De oude Punto zal medio dit jaar definitief met pensioen gaan. De productielocatie van het nieuwe meer economische model is voorlopig nog behoorlijk geheim. In Italië spreken insiders nu zelfs over Pomigliano d’Arco, wat erg vreemd op ons overkomt, gezien de plannen om de Panda te verplaatsen en daar Alfa Romeo’s te gaan assembleren. Servië ligt meer voor de hand, maar vanuit de fabriek in Kargujevac sijpelt al een tijdje niets meer door over een dergelijk productieplan.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2018, 21:27:28 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #204 Gepost op: 26 april 2018, 21:25:58 »
Marchionne kondigt nieuwe modellen FCA vast aan
26 APRIL 2018 20:39




Marchionne sprak vandaag tijdens de presentatie van de eerste kwartaalcijfers voor dit jaar, met grote voldoening over de afname van de schuldenlast. Deze zal tot een nulpunt gereduceerd worden en eind dit jaar zelfs omgebogen zijn naar een netto liquiditeit van rond de 4 miljard euro. De huidige afname van de inkomsten is te wijten aan de afronding van de huidige investeringen. Het nieuwe plan dat op 1 juni gepresenteerd zal worden zal volledig gericht zijn op de ontwikkeling van nieuwe modellen en andere investeringen, aldus de CEO.

Internationaal gezien was het eerst kwartaal overigens helemaal niet zo negatief voor FCA. Met 1,2 miljoen verkochte auto’s wereldwijd was er sprake van een toename van 5%. Vooral dankzij de groei bij Jeep dat zelfs 37% bedroeg. In de Europese zone deed Jeep het ook goed (+42%), evenals Alfa Romeo (+15%). Fiat zag de inmiddels bekende afname van 9%. Ook Maserati beleefde geen goed kwartaal en zag een afname van de verkoop van 11.900 eenheden vorig jaar naar 9.400 over dezelfde periode dit jaar. De winst per verkochte auto nam wel toe. De doelstelling voor eind 2018 is ook bevestigd en zal rond de 125 miljard aan omzet liggen en een bedrijfsresultaat van 8,7 miljard.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2018, 21:28:39 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #205 Gepost op: 08 mei 2018, 17:48:52 »
Roberto Fedeli nu technisch directeur van heel FCA
8 MEI 2018 14:34




De man die Alfa Romeo op technisch gebied de afgelopen 2 jaar naar grotere hoogte hielp (de hoogte die bij Alfa Romeo hoort) Roberto Fedeli https://www.autoedizione.nl/alfa-romeo-werkt-naar-uitgebreid-gamma-toe-met-dna-in-de-f1/,

Roberto Fedeli mag dezelfde taak nu op mondiaal formaat binnen FCA uitvoeren. Oftewel FCA Global Innovation staat er voortaan achter Fedeli’s naam. Ingenieur Fedeli mag zijn kantoor in Modena (waar hij ook voor Ferrari dienst deed) verruilen voor eentje in Turijn. Onder Fedeli’s leiding kwam onder andere de Stelvio (Quadrifoglio) grotendeels tot stand. In Modena mag de Amerikaan Joe Grace, die van Chrysler Chassis Engineering/Vehiche Dynamics komt, mag in Italië onder de vlag van Alfa Romeo en Maserati de komende jaren nieuwe producten laten ontwikkelen. In Detroit neemt Tom Cowing intussen zijn plaats in. Fedeli neemt de belangrijke post in, vlak voor de aankondiging van het nieuwe industriële plan voor de komende vier jaar en het vertrek van CEO Sergio Marchionne volgend jaar.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #206 Gepost op: 15 mei 2018, 16:06:07 »
‘Alfa Romeo presenteert grote SUV en Giulia Coupé volgende maand’

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 15-05-2018 om 13:57 30 Reacties




Mjajajajajajaja.


Sergio Marchionne staat alweer bijna veertien jaar aan de top bij Fiat Chrysler Automobiles. Nu zou je zeggen dat veertien jaar geen jubileum is waarbij je per se groots uit wilt pakken, maar Ome Sergio denkt hier duidelijk anders over. Natuurlijk, het kan te maken hebben met het feit dat hij FCA in het jaar voor zijn pensioen nog een laatste eer wil bewijzen, dus kwalijk nemen we het hem niet. Sterker nog, gezien al het lekkers dat FCA op het punt staat te onthullen, kunnen we alleen maar glimlachen.

Het zijn rumoeren die alweer tijdenlang rondgaan, maar nu het Britse Autocar een exacte datum op de potentiële onthulling heeft weten te plakken, beginnen we van binnen stiekem toch een beetje warm te worden. Dit ondanks de reputatie die het concern heeft weten op te bouwen, wat betreft ‘toekomstige modellen‘. Marchionne werd in 2004, op 1 juni, aangewezen als CEO van FCA, wat zou betekenen dat we binnen nu en drie weken een aantal nieuwe wagens voorgeschoteld krijgen.

Het gaat hier vooral over de modellen die Alfa Romeo te bieden heeft. Momenteel is de keuze binnen het gamma van het Italiaanse merk tamelijk beperkt, maar met deze mogelijke uitbreiding moet dat veranderen. Naar verluidt werkt Alfa Romeo aan een grotere SUV, die zich nog boven de Stelvio moet scharen, en een Giulia Coupé. De vooralsnog naamloze SUV weegt volgens verschillende bronnen ongeveer 200 kg meer dan de Stelvio en moet als vijf- en zevenzits op de markt komen. De extra kilogrammen schijnen te worden opgevangen door een milde hybride motor.

De Giulia Coupé komt er, naar verluidt, als twee- en als vijfdeurs. Dit is echter niet het meest spectaculaire aan de wagen, daar hij vermoedelijk over een bijzonder flink motorblok zal beschikken. De Italianen schijnen de wagen te willen voorzien van een 2,9-liter V6 met ERS-techniek, die om en nabij de 650 pk moet gaan produceren. Hoeveel waarde we aan dit gerucht mogen hechten valt te betwisten, maar ik noteer 1 juni in ieder geval in mijn agenda.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #207 Gepost op: 18 mei 2018, 15:08:02 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #208 Gepost op: 19 mei 2018, 17:58:23 »
FCA wil in Italië alleen nog luxe auto’s bouwen
19 MEI 2018 13:36



Het is een beetje oud nieuws, maar omdat het gisteren door Bloomberg opnieuw naar buiten is gebracht als FCA’s belangrijkste aankondiging op 1 juni aanstaande, kijken we opnieuw even mee. Het sluit goed aan bij ons vorige bericht over FCA’s besluit om Fiat in Europa niet langer als merk voor de massa te positioneren, maar als label voor meer niche stadsauto’s, een beetje zoals Mini dat onder de vleugels van BMW ook is. Op dat laatste floreert bijvoorbeeld de enige echte Nederlandse autofabriek in Born heel goed. De slag om het segment voor de massa, eentje die in een ver verleden zelfs zo’n beetje door Fiat in Europa werd gedicteerd, wordt als verloren beschouwd en zal niet langer opnieuw worden aangegaan.

Het laten floreren van autofabrieken is ook het doel van FCA’s nieuwe plan, en dan met name de Italiaanse. De overstap naar goed exporteerbaar materiaal in de vorm luxere auto’s, is vijf jaar geleden ongeveer in gang gezet en blijkt behoorlijk vruchtbaar, al hapert de Italiaanse productiemachine nu vooral door het gebrek aan nieuwe input. Dat is momenteel dan ook de voornaamste zorg van de bonden op het schiereiland. Men wijst vooral op de vertraging bij Alfa Romeo. Slechts 2 van de in 2014 8 beloofde modellen zijn momenteel in productie.

Vorig jaar zijn er meer dan 750.000 auto’s geproduceerd in Italië, waarvan 64% uit het hogere segment kwam. In 2012 kwam dit percentage nog amper boven de 20% uit. De opbrengsten uit de industrie zijn hierdoor meer dan verdubbeld. Om deze lijn verder door te zetten, wil FCA nu ook van de laatste modellen voor de massa af, als het om de productie op Italiaanse bodem gaat. De Panda zal uit Pomigliano d’Arco vertrekken. Bonden spreken hun zorg hierover uit, aangezien dit gat met minimaal 2 modellen dient te worden opgevuld, vanwege de omvang van 4700 werknemers die vorig jaar in totaal 204.000 auto’s samenstelden.

De grote fabriek in Melfi is straks de enige in Italië (!) waar nog een Fiat personenauto wordt samengesteld (500X). De 7400 werknemers die daar actief zijn hebben in 2017 in totaal 330.000 auto’s samengesteld. Het afscheid van de Punto zal gevoeld worden. Men verwacht dan ook dat op termijn 1 of 2 nieuwe modellen dit gat moeten gaan opvullen. In Mirafiori (3700 werknemers en 48.000 eenheden in 2017) zal de vervallende MiTo adequaat kunnen worden opgevangen met de productie van een tweede model naast de Levante. In Atessa kent men evenals in Cassino, momenteel en ook in de nabije toekomst geen enkele zorg. Daar wordt inmiddels al de basis gelegd voor een nieuwe Ducato als opvolger van het huidige succesvolle mode. Stemmen in de wandelgangen van Cassino, beweren intussen dat daar eerste voorbereidingen worden getroffen voor de productie van een tweede SUV naast de Stelvio. Overigens zou Lancia als luxemerk prima in deze nieuwe strategie van FCA passen, maar daarvoor zullen er verkooptechnisch eerst nog veel grotere successen moeten worden geboekt.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #209 Gepost op: 22 mei 2018, 01:02:31 »
Nieuwe Lancia Delta testmodel schijnt te bestaan
21 MEI 2018 18:30



Klaar voor nog een wild gerucht? Men zegt nu dat er een eerste-testfasemodel bestaat van de Lancia Delta. De productie voor het model zou nog niet officieel het groene licht hebben gehad, maar lijkt daar wel binnenkort aan toe te zijn aangezien er al tests op Balocco hebben plaatsgevonden in het geheim. Mogelijk met de carrosserie van een Giulietta. De auto zal waarschijnlijk het platform delen met de aanstaande compacte SUV van Alfa Romeo, oftewel het ingekorte Giorgio-platform.

Indien er wel een plan klaarligt voor Lancia, is een herstart in het compacte middensegment middels de Delta geen onlogische. De techniek is er (ook hybride) en op de lokale Italiaanse markt valt er veel mee te winnen. Bij een recent onderzoek naar wat Italianen uit het verleden het liefst terug zien keren op de nationale wegen, eindigt de Delta op nummer 1. Qua imago dus een geweldige insteek. De productie zou in Pomigliano d’Arco (of Cassino) kunnen plaatsvinden en past binnen de nieuwgekozen strategie om enkel hoger in de markt geplaatste auto’s te produceren op het schiereiland (vanaf het middensegment). Het gerucht sluit een beetje aan op een eerder geluid over plannen voor een nieuwe Delta Integrale. Maar laten we rustig afwachten wat dit gerucht waard is. Vooral omdat het Lancia betreft…
https://www.autoedizione.nl/nieuwe-lancia-delta-integrale-2015/

andere schetsen zijn weer 10 jaar oud




« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 01:11:04 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #210 Gepost op: 25 mei 2018, 12:48:40 »
Fedeli over de vertraagde lancering van Alfa Romeo-modellen
24 MEI 2018 19:05




Roberto Fedeli is de eerste die namens FCA (als technisch directeur) officieel uitleg kan en mag geven over het langzamer uitrollen van Alfa Romeo’s modellengamma, dat nu nog maar op 2 staat (Giulia en Stelvio) van de (in 2014) 8 beloofde introducties. Marchionne noemde een paar jaar geleden overigens ook de economische situatie in China als reden. Overigens hebben de Chinezen nu besloten om de belasting op geïmporteerde modellen weer te verlagen.

Een belangrijk aspect is het dealernetwerk waarin op mondiaal niveau veel geïnvesteerd wordt. Een moeilijk en langzaam proces. Ook spreekt Fedeli over de techniek die nog altijd in ontwikkeling is. Vooral voor het hogere E-segment boven de Giulia en Stelvio, was er nog onvoldoende in huis om datgene te kunnen bieden wat klanten in die markt mogen verwachten. Daar zijn inmiddels belangrijke stappen in gemaakt en de start van de productiefase kan tegen eind 2019 worden verwacht. Veel concreter is al de coupéversie van de Giulia, waarvoor in Cassino momenteel al voorbereidingen worden getroffen.

Lusso schrijft:
De waarheid is dat FCA in 2014 vergaande plannen had om Alfa aan VW te verkopen. Het plan van Marchionne was om plannen te ontwikkelen voor een supersedan (de komende Giulia) en dit bij het pakket te voegen om alles wat aantrekkelijker te maken. Piëch is toen zelfs alfacollecties in Italië komen bezoeken om de magie rond Alfa beter te begrijpen. De sjoemelsoftwarecrisis en het buitenwippen van Piëch heeft toen roet in het eten gegooid. Marchionne zat toen met een kater: een merk met oude modellen en enkel wat plannen (niet meer dan dat!) voor een Giulia. Er zat toen niets anders op om zelf het model te ontwikkelen. Vandaar al die vertragingen en vandaar ook dat de eerste Giulia’s de (deels handgebouwde) QV modellen waren. Er was gewoon niets voorzien voor het opstarten van een serieproductie. Ik ken mensen met een dergelijke belangrijke collectie in Italië en ook mensen met een belangrijke functie bij Comau (de robotproducent van FCA) die me dit verhaal bevestigen.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2018, 13:13:07 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 982
  • Geslacht: Man
Re: Plannen fiat
« Reactie #211 Gepost op: 25 mei 2018, 14:50:20 »
Het blijft absolute, schofterige flauwekul :italoflag:

Marchionne en consorten hebben Fiat dusdanig uitgekleed dat er niets meer van over is. Kijk naar de vroegere concurrentie en zie al die overcomplete leveringsgamma's. Fiat heeft nauwelijks modellen, Alfa heeft nauwelijks modellen en Lancia bestaat alleen nog in Italië met één model. In plaats van uitkleden om te besparen had men beter kunnen investeren om te groeien. Wat is er stabieler dan in elk segment aantrekkelijk aanbod met meerdere merknamen te hebben? Dáár moet de besparing en de winst vandaan komen. Als je geen modellen  meer levert komt er überhaupt geen geld meer binnen... Dus een non-argument als: "we waren niet voorbereid op serieproductie" geeft maar weer aan wat een ongelofelijk slecht management er heerst binnen de Fiat-groep.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline Alfa 147 Ti

  • ****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
  • Alfa Giulia 2.0 T Super
Re: Plannen fiat
« Reactie #212 Gepost op: 25 mei 2018, 16:50:13 »
Hellemaal mee eens ze hebben er gewoon een zootje van gemaakt en dat is met de dealers al niet anders erg jammer voor deze mooie merken zoals Fiat Lancia en Alfa, is te hopen dat het nog gaat goed komen door een overname die ook nog liefde voor het merk kent en die niet alleen maar alleen SUV denkt om te maken.
Wat het ook mag verbruiken, een Alfa moet je gebruiken.

Mijn vorige auto’s
Alfa 159 1750 TBI S.W 90-RNP-2 Alfa 159 2.2 S.W 59-XF-TZ 2007 Alfa 147 43-PN-KG 2004, Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 carburateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini Mayvair 1987.

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #213 Gepost op: 01 juni 2018, 14:49:06 »
7 Alfa Romeo-modellen:
sportwagen met meer dan 700 pk en GTV


1 JUNI 2018 13:00




Tot 2022 zullen zeven nieuwe Alfa Romeo-modellen het daglicht zien, verklaarde Tim Kuniskis vandaag tijden het Capital Markets Day van FCA te Balocco. Verschillende vormen van elektrische techniek zullen volop toegepast gaan worden, afgestemd op wat wenselijk is op diverse markten.



Er komt zelfs een soort supercar voor het merk uit Arese met meer dan 700 pk (gecombineerd). Elektrisch aangedreven op alle vier wielen. Balocco zal opnieuw het heilige centrum worden voor de ontwikkeling van deze auto. De komst van een dergelijke auto bevestigd min of meer ons vermoeden van nieuwe sportwagens (met middenmotor?) voor de drie Italiaanse merken. De naam die valt is het legendarische 8C. Modena is volgens ons naar verwachting de productielocatie.





De GTV keert ook terug, met een Quadrifoglio van meer dan 600 pk. De reeds verwachte coupé Giulia met dit vermogen heet dus GTV, precies zoals we hoopten. Maserati en Alfa Romeo willen gecombineerd 500.000 auto’s (Alfa Romeo 400.000) op jaarbasis produceren met marges die hoger zijn dan 10%. Lees hieronder de pdf van de presentatie:

https://www.fcagroup.com/capitalmarketsday/Presentations/FCA%20June%201%202018%20CMD_Alfa%20Romeo%20Brand.pdf
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2018, 14:50:52 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #214 Gepost op: 01 juni 2018, 15:01:22 »
Alfa Romeo kondigt twee nieuwe SUV’s en
terugkeer GTV en 8C aan

Hybridetechniek met meer dan 700 pk

Autonieuws • 1 juni 2018 • Tekst: Bob Kroese


 
Alfa Romeo 8C


De historische namen 8C en GTV keren terug! Dat heeft Alfa Romeo zojuist officieel aangekondigd in Italië, als onderdeel van het nieuwe vijfjarenplan van het merk. Dat voorziet verder vooral in de uitbreiding van het aantal SUV’s.

NO COMPROMISES

Alfa Romeo verrast vriend en vijand met de aankondiging dat twee historische modelnamen terugkeren: 8C en GTV. Ja, er komt een opvolger van de iconische 8C! De auto krijgt een koolstofvezel monocoque en hybridetechniek. Een twinturbo benzinemotor ligt achter de voorstoelen en drijft de achterwielen aan, terwijl de vooras in beweging wordt gebracht door elektromotoren. Het gecombineerde vermogen van de nieuwe 8C is meer dan 700 pk, hiermee kan de auto in minder dan 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Alfa Romeo strooit niet alleen met indrukwekkende cijfers, maar geeft ook al een schets vrij van de auto.

Ook van de nieuwe GTV mogen we al een tekening zien. Het model wordt gebaseerd op de Giulia en krijgt een benzinemotor met elektrische turbo, waarmee maar liefst 600 pk wordt opgewekt. Het indrukwekkende vermogen wordt verdeeld over vier wielen. Reken erop dat er ook minder krachtige versies van deze coupé verschijnen.

Twee nieuwe SUV’s
Naast de twee coupés kunnen we de komende jaren twee nieuwe SUV’s verwachten. De Stelvio krijgt zowel een kleine als een grote broer. Andere opvallende zaken uit de productplanning zijn het verdwijnen van de Mito en het feit dat de levensduur van de Giulietta wordt verlengd met (opnieuw) een omvangrijke update. Ook voor de Giulia en Stelvio kunnen we in de komende vijf jaar een vernieuwingsronde verwachten.

Net als zustermerk Jeep faseert Alfa Romeo dieselmotoren langzaam uit. Hybrides met en zonder stekker en benzinemotoren met elektrische turbo moeten het gemis van de diesels opvangen. In 2022 zal er van elk model minimaal één geëlektrificeerde uitvoering zijn, maar volledig elektrische modellen staan nog niet op de planning.

Highlights vijfjarenplan Alfa Romeo
- Terugkeer 8C met 700 pk hybride aandrijflijn
- Terugkeer GTV met 600 pk sterke benzinemotor
- Dieselmotoren worden uitgefaseerd
- Van elk model een hybride uitvoering
- Twee nieuwe SUV's
- Mito verdwijnt

« Laatst bewerkt op: 01 juni 2018, 19:40:44 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #215 Gepost op: 03 juni 2018, 15:59:34 »
Goede maand voor Alfa Romeo en Jeep
1 JUNI 2018 22:41



De twee belangrijkste merken van de groep hebben afgelopen maand een goede prestatie neergezet op de Italiaanse en Amerikaanse markt. Alfa Romeo kende in de VS ook een heel goede maand met 2377 eenheden (+159%). De beste tot nu toe. De Stelvio werd overzee 1,183 maal verkocht en de Giulia 1,175 keer. Vanaf januari gezien heeft Alfa Romeo 10.016 Amerikaanse klanten een auto geleverd. FCA groeide in Amerika lichtjes met 0,7%. In Italië verkocht Alfa Romeo de afgelopen maand 4782 eenheden (+3,82%). De Giulietta werd 2314 keer verkocht en de Stelvio 1327 keer. FCA verkocht in Italië 55.336 eenheden (-8,22%).

Jeep verkocht in mei 97.287 auto’s in de VS (+62,5%). In Italië verkocht Jeep 9885 auto’s (+129,62%).



Fiat zag opnieuw een afname in Italië (-22,81, 35.336 eenheden) en Amerika (-46%). De Panda was opnieuw de best verkochte auto van Italië met 13.860 eenheden. Lancia verkocht 5.068 Ypsilons (-4,29).
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1753
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re: Plannen fiat
« Reactie #216 Gepost op: 04 juni 2018, 09:49:46 »
gaat nog iets niet helemaal goed:

In Italië verkocht Alfa Romeo de afgelopen maand 4782 eenheden (+3,82%).

....

Lancia verkocht 5.068 Ypsilons (-4,29).

Dus een model Lancia verkoopt meer dan alle Alfa's bij elkaar.
En nee, heeft geen oorzaak in de lagere verkoopprijs - Audi, BMW, Mercedes verkopen ieder ook meer auto's. En tegen een hogere prijs en met meer marge dan Alfa.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 09:49:57 door ArjanB »
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #217 Gepost op: 05 juni 2018, 01:27:45 »
gaat nog iets niet helemaal goed:

Dus een model Lancia verkoopt meer dan alle Alfa's bij elkaar.
En nee, heeft geen oorzaak in de lagere verkoopprijs - Audi, BMW, Mercedes verkopen ieder ook meer auto's. En tegen een hogere prijs en met meer marge dan Alfa.


Lancia is echt bijna over, slechts één model in het gamma. Op sterven na dood, wat eeuwig zonde is voor zo'n mooi merk.
Er wordt helaas nu niet meer in geïnvesteerd. Wel is het een relatief goedkoop model geprijsd onder de €15000,-.
FIAT is meer het zorgenkindje omdat nieuwe modellen uitblijven.

Alfa Romeo moet vandaag met 5 modellen in 7 varianten de markt voor sportieve exclusieve auto's bedienen.
Die markt is gewoon veel kleiner dan de doelgroep voor een kleine vrouwelijke elegante stadsauto zoals de Ypsilon.
Nu zijn het vooral de Stelvio en de belegen Giulietta die goed verkopen, die Giulia verkoopt iets minder.
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/alfa-romeo/

Alfa Romeo gaat richting het duurdere segment van de markt i.v.m. haar herpositionering en de hogere marges.
In 2022 is de MiTo verdwenen, maar komen er 2 SUV's bij en de 4C Coupé en 4C Spider worden opgevolgd door
een GTV coupé op Giulia basis en een echte halo-car, de 8C die super licht is met 700+ pk.
Ook komen er LWB versies van de Giulia en de Stelvio, LWB's zijn met name in China geliefd.

Vanwege de hoge ontwikkelingskosten gaan er miljoenen/miljarden geïnvesteerd worden, iets wat FCA nu zij schulden vrij zijn veel makkelijker kan doen.

In 2022 is het Alfa Romeo gamma uitgebreid naar 7 nieuwe of vernieuwde modellen + 2 LWB varianten, zijn er 6 PHEV (Plug in hybride) modelversies verkrijgbaar, is er van bijna ieder model een 100% elektrische versie en zijn alle modellen voorzien van de laatste technieken zoals level 2 en level 3 autonomy.

Wel zijn er drie SUV modellen, een strategie die veel sportieve merken nu al volgen, zoals Porsche met de Macan en Cayenne, Bentley Bentayga, Ford Expedition, Hummer H3, Land Rover Range Rover Sport, Lexus GX, Lexus LX, Lincoln Navigator, Range Rover, Saab 9-7X, Volkswagen Touareg, Volvo XC90, Toyota Land Cruiser, Hyundai Santa Fe, Jeep Grand Cherokee, Kia Sorento, Opel Captiva, Mercedes-Benz M-klasse, Mitsubishi Pajero, BMW X5, Subaru Tribeca, Tesla Model X.

Dit is zo'n serieuze diepte investering in het merk Alfa Romeo dat er voortdurend haalbaarheids-studies gemaakt zijn en worden of hieraan op langere termijn verdient gaat worden, wat de groei van ieder model moet zijn, in welke markten om winstgevend te worden. Zorgen zijn terecht, maar dit is minder een gok en meer een herhaaldelijk doorberekend plan voor de wederopstanding van een fabuleus merk.

Verwacht meer acties voor merkbekendheid zoals deelname aan de F1, andere raceklassen en veel meer reclame en goedkope lease aanbiedingen om meer Alfa's bij klanten en op de weg te krijgen.
https://jalopnik.com/heres-how-that-299-a-month-alfa-romeo-giulia-lease-dea-1796764428

De 8C is een model met zulke lage productie aantallen dat het vooral een marketing verhaal is.
Hiervoor staan de ontwikkelingskosten waarschijnlijk als reclamekosten in de boeken.

Verwacht ook dat ontwikkelingskosten en technieken FCA breed wordt gedeeld om kosten laag te houden.
Nieuwe platformen voor RWD Alfa Romeo's komen in ieder geval ook bij Dodge terecht.

FCA blijft ook samenwerken met Mazda, wat mij betreft mag dat veel intensiever.
De komende jaren komen er mild hybride versies van de o.a. de Giulia, i.i.g. in de USA, en komen er 1.3 turbo benzine versies. Diesel verdwijnt op de lange duur.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2018, 10:36:41 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #218 Gepost op: 06 juni 2018, 23:51:40 »
Marchionne tovert stropdas tevoorschijn en schuldenlast weg
1 JUNI 2018 12:49




Tijdens de aandeelhoudersvergadering vandaag op Balocco was het al een wat vreemd gezicht om Marchionne niet in een trui maar in een wat hoog dicht geritst vest te zien verschijnen. Dat was niet zonder reden, want zoals beloofd had Marchionne een stropdas om gedaan indien de schuldenlast tegen de maand juni weggewerkt zou zijn door FCA. En dat was gelukkig het geval. Het vest was niet een teken dat het nog niet gelukt was, maar bleek een manier te zijn om het positieve resultaat bekend te maken. Marchionne citeerde Oscar Wilde met de woorden; “Een stropdas die een goede knoop heeft, is een eerste serieuze stap in het leven.” Vervolgens ging het vest open en zei de CEO dat FCA nu heel serieus genomen kan worden.

Balocco is geen toevallige locatie, want hier begon het ooit allemaal voor Marchionne (2004). Er hingen toen zeer donkere wolken boven Lingotto. Nu kan de groep volop werken aan de toekomst, zonder voorwaarden. Marchionne citeerde vervolgens ook Ernest Hemingway; “Er is niets nobels aan het superieur zijn. Echte nobelheid is superieur zijn aan wat we vroeger waren.” Volgens de CEO is dat precies waar het bedrijf zo sterk door is geworden. Resultaten van nu zijn dus nooit een reden om het voortaan rustiger aan te doen.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #219 Gepost op: 06 juni 2018, 23:57:08 »
Europees debuut Firefly motoren op vernieuwde Renegade
4 JUNI 2018 21:13



Omdat FCA straks niet aanwezig zal zijn in Parijs en er wel iets nieuws te beleven valt in Turijn deze week, toont FCA alvast de vernieuwde Jeep Rengade MY2019. Het echte nieuws gaat vooral onder de motorkap schuil die op de openluchtsalon van Turijn in Parco del Valentino te zien zal zijn. Eindelijk zien we de Firefly ook op Europese bodem van start gaan. Sinds een maand of twee is de productie in het Poolse Bielsko Biala namelijk gaande (foto onder).



De vernieuwde Renegade die op 6 juni te zien zal zijn heeft een van de nieuwe Firefly varianten onder de kap, die bestaat uit een drie- of viercilinder blok. Het motorengamma start bij de driepits 1 liter met 120 pk en gaat via de 1.3 150 pk naar de 180 pk versie van de viercilinder. Naar verwachting is de Fiat 500X MY2019 de eerstvolgende gegadigde voor deze nieuwe motoren.

"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #220 Gepost op: 07 juni 2018, 00:04:07 »
9 MILJARD EURO AAN INVESTERINGEN
FCA INVESTEERT IN AANDRIJFLIJNEN

LARS KRIJGSMAN
5 JUNI 2018 12:31



Fiat Chrysler Automobiles (FCA) spendeert de komende vijf jaar 9 miljard euro aan de ontwikkeling van nieuwe aandrijflijnen.
Vorige week liet FCA weten hoe de komende vijf jaar er voor merken als Alfa Romeo, Jeep en Fiat uit komen te zien.


Zelfs bij Maserati werd gesproken over de komst van elektrische modellen én over auto's met een plug-in hybride aandrijflijn. Fiat Chrysler Automobiles blijkt 9 miljard euro te pompen in de ontwikkeling van dergelijke nieuwe aandrijflijnen. Dat bedrag is zo'n twintig procent van FCA's totale budget. Daarnaast zet het concern in op kleinere turbomotoren, motoren die straks al in de gefacelifte Renegade komen te liggen. FCA is verder voornemens om dieselmotoren uit te faseren.

Fiat komt met een elektrische 500 op de proppen en heeft zelfs een elektrische 500 Giardiniera in het vat zitten. Alfa Romeo werkt aan plug-ins en wil de komende vijf jaar zes modellen met zo'n aandrijflijn op de markt brengen. Maserati wil acht plug-ins en vier EV's op de markt brengen en ook Jeep gaat aan de stekker. Het merk brengt de komende jaren tien PHEV's en vier EV's naar zijn internationale leveringsgamma.

FCA verwacht dat 40 procent van de auto's die het in 2022 in Europa verkoopt is voorzien van een reguliere verbrandingsmotor, 40 procent zou een mild hybrid moeten zijn en de overige twintig procent zou moeten worden ingevuld door plug-ins en EV's.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2018, 00:04:19 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #221 Gepost op: 07 juni 2018, 00:13:20 »
Waarschuwing: Long read  rob1 alfanerd1

Hoe de afzwaaiende Sergio Marchionne
Fiat Chrysler weer op de rit kreeg



Foto: AFP

Gepubliceerd: 02 juni 2018 14:12
Laatste update: 04 juni 2018 09:07   

Fiat Chrysler Automobiles-CEO Sergio Marchionne, die later dit jaar met pensioen gaat, deelde vrijdag voor het laatst zijn visie voor de komende vijf jaar tijdens de presentatie van de plannen van het autobedrijf. Hoe laat hij het bedrijf achter en wat waren zijn meest controversiële beslissingen?

Als in april 2019 zijn opvolger benoemd wordt, valt officieel het doek voor een van de meest besproken en uitgesproken topmannen van de auto-industrie.

"Sergio Marchionne is met zijn aversie tegen pakken en stropdassen een markante persoonlijkheid in de automobiele wereldtop. Hij loodste het concern op een vaak omstreden manier door moeilijke jaren", stelt AutoWeek-hoofdredacteur Damiaan Hage.

Marchionne kwam in 2004 aan het hoofd van de Fiat Group te staan, waar toen niet alleen de automerken van Fiat onder vielen, maar ook elektronikafabrikant Magneti Marelli, producent van bedrijfswagens Iveco en de landbouwvoertuigen van New Holland en de bouwmachines van Case deel van uitmaakten.

De Fiat Group was er destijds zo slecht aan toe dat het Amerikaanse General Motors er in 2005 zo'n 2 miljard dollar voor over had om de autotak niet over te hoeven nemen.

Waar het merk Fiat in de jaren negentig in Italië nog een marktaandeel van ruim 50 procent had, was dit aan de vooravond van Marchionne's benoeming tot CEO teruggevallen tot onder de 30 procent.

In 2006 waren de verliezen bij Fiat Auto volgens The Guardian opgelopen tot 5 miljoen dollar per dag, omgerekend een kleine 4 miljoen euro. Het jaar erop noteerde Fiat Automobiles voor het eerst sinds 2000 weer zwarte cijfers en in 2008 boekte de Fiat Group een operationeel resultaat van 3,36 miljard euro, de beste prestatie van het bedrijf tot dan toe. Dat werd echter niet zonder slag of stoot bereikt.

Reorganisatie
Marchionne had in de jaren ervoor rigoureus gesneden in de bestuurslagen van het bedrijf. In juli 2004 werd ruim 10 procent van het management naar huis gestuurd. Daarnaast werd het ontwikkelings- en productieproces bij Fiat Automobiles gestroomlijnd.

Fiat Automobiles bestond destijds uit de merken Fiat, Alfa Romeo en Lancia. Ook had de onderneming een controlerend belang in Ferrari en Maserati.

De volumemerken werkten allemaal langs elkaar heen. Zo deelden de Fiat Stilo en Alfa Romeo 147, beide actief in hetzelfde segment, vrijwel geen onderdelen.

Van de negentien platformen die op dat moment binnen Fiat Automobiles voor verschillende modellen gebruikt werden, waren er slechts twee die uitwisselbare onderdelen hadden, zoals verwarming, ventilatie en airconditioning, zo blijkt uit een reconstructie van zakenblad Forbes.

Tegenwoordig is het dankzij de overname van het Chrysler-concern door Fiat niet ongebruikelijk om Fiat- en Alfa Romeo-onderdelen in een Jeep te zien en bedieningselementen uit een Dodge in een Maserati.

Overname
"Hij was de architect van de deal tussen Fiat en Chrysler, die mogelijk werd nadat de recessie Chrysler op de rand van de afgrond bracht, samen met de andere twee Amerikaanse giganten General Motors en Ford", zegt Hage over de zet van Marchionne in 2009.

Eerder dat jaar had Fiat al een belang in Chrysler genomen, wat het merk de kans bood terug te keren naar de Amerikaanse markt. In juni van dat jaar was de overname een feit.

In de jaren die volgden, breidde Fiat zijn belang in Chrysler stapsgewijs uit om in 2014 voor 100 procent eigenaar van het merk te worden. Hiermee was Fiat Chrysler Automobiles (FCA) geboren, het moederbedrijf van de merken Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati en RAM. Bovendien behoren het Dodge performance-label SRT en de onderdelentak Mopar ook tot de groep.

"De autoritaire manier waarop de kleine Italiaan Detroit binnenstormde en de Amerikanen vertelde hoe er van nu af aan zaken worden gedaan, viel niet altijd in goede aarde. Maar een voorzichtig herstel van Chrysler kan Marchionne wel mooi op zijn conto schrijven", zegt Hage over de inlijving.


De toevoeging van merken als RAM, Dodge en Chrysler deed FCA goed. Op de foto de nieuwe RAM 1500. (Foto: AFP)

Verschuiving
Al snel leek Marchionne een meesterzet te hebben gedaan. In 2010, het laatste jaar waarin het jaarverslag enkel de verkochte wagens van Fiat Automobiles beschreef, kwam het totaal uit op een kleine 2,1 miljoen voertuigen. In 2011 waren dat met de toevoeging van Chrysler, Dodge, Jeep en RAM al 4,1 miljoen stuks.

Dat jaar boekte Chrysler tevens zijn eerste kwartaalwinst sinds 2006. De wereldwijde verkoop lijkt zich de afgelopen jaren tussen de 4,7 en 4,8 miljoen exemplaren gestabiliseerd te hebben.

De meer relevante ontwikkeling is dat de bron van inkomsten van Fiat naar Chrysler verschoven is. In 2011 boekte het bedrijf nog een operationeel resultaat van 1,047 miljard euro zonder Chrysler en 1,651 miljard euro met de prestaties van de Amerikaanse tak meegerekend.

Het jaar erop was Chrysler de redder van Fiat. De Italianen leden meer dan 1 miljard euro verlies, terwijl Chrysler een winst van 2,45 miljard euro noteerde. Hierdoor kwam het bedrijfsresultaat alsnog op een winst van 1,4 miljard euro uit.

Uit de vrijdag gepresenteerde plannen voor de komende vijf jaar blijkt dat er in toenemende mate op de Amerikaanse merken, Jeep in het bijzonder, wordt gebouwd.

Waar volumemerken als Fiat, Dodge en Chrysler nu nog goed zijn voor ongeveer een derde van de omzet, zal dit over vijf jaar volgens een prognose teruggevallen zijn tot zo’n 20 procent.

De geplande investeringen laten eenzelfde beeld zien. Van de geoormerkte 45 miljard euro zal bijna de helft naar Jeep gaan.

Het merk heeft in Europa de tweede plaats van Alfa Romeo binnen FCA overgenomen. Sterker nog, als grootste merk van de groep in de Verenigde Staten is Jeep nu de belangrijkste speler binnen het concern. Jeep verkocht tot en met april wereldwijd 365.172 exemplaren, het merk Fiat zette 274.063 voertuigen weg.

Ferrari werd in 2016 helemaal losgekoppeld van FCA, maar staat nog wel onder leiding van Marchionne. De verkochte aantallen stijgen jaarlijks bij het sportwagenmerk.


Het merk Jeep wordt steeds belangrijker binnen FCA. Jeep sluit met de modellen goed aan op de tegenwoordig belangrijke markt voor SUV's. (Foto: AFP)

Botte bijl
Marchionne stelt dat het bedrijf later deze maand schuldenvrij zal zijn. Maar ondanks deze en andere positieve resultaten van FCA, wijzen criticasters vaak op de manier waarop deze resultaten bereikt werden.

De topman deinsde er niet voor terug de botte bijl te hanteren. Het modelaanbod van merken werd zonder pardon uitgekleed. In andere gevallen werden merken opgezadeld met producten van anderen.

Moederbedrijf Fiat verkocht in zijn goede jaren rond de dertigduizend auto's per jaar in Nederland. Hier is een dalende lijn te zien na 2011, toen het merk met de relatief nieuwe Fiat 500, de Panda en de Punto diesel met belastingvoordeel uitstekend scoorde.

Dit jaar lijkt de verkoop in Nederland bij gebrek aan nieuwe en aansprekende modellen zelfs voor het eerst onder de tienduizend uit te komen. Fiat zet de komende jaren in op de 500-familie en de Panda. De weinig succesvol gebleken Tipo wordt geschrapt. 

Lancia verkocht in zijn goede jaren meer dan 2.500 exemplaren op jaarbasis en was daarmee nimmer een grote speler in de Nederland. Het meer dan honderd jaar oude merk kon echter altijd op een hoop waardering rekenen, vanwege de lange geschiedenis van technische innovaties zoals een vijfversnellingsbak en onafhankelijke wielophanging. In 1990 werden er in Europa meer dan driehonderdduizend auto's van het merk geproduceerd.

Sinds 2014, het jaar waarin besloten werd om het merk alleen nog maar in Italië te leveren, schommelt dat aantal rond de zestigduizend per jaar.

Na dramatische jaren waarin Lancia niet verder kwam dan tot het verkopen van Chrysler-modellen met Lancia logo's, is nu alleen nog de op de Fiat 500 gebaseerde Lancia Ypsilon leverbaar. Het merk is op sterven na dood.

Chrysler trok zich terug uit Europa en concentreerde zich op de Amerikaanse markt, waar het overigens nog met slechts twee modellen vertegenwoordigd is: de verouderde 300 en de Pacifica ruimtewagen.

In de jaren negentig deed Alfa Romeo het relatief goed in Nederland. In 1999, het beste verkoopjaar van de afgelopen drie decennia in ons land, verkocht het sportieve merk 9.650 stuks. Dat jaar lag het productieaantal op zo'n 208.000 exemplaren.

Het dieptepunt werd in 2015 bereikt, toen er 953 nieuwe Alfa’s op kenteken gingen in Nederland. Met 1.720 exemplaren was er vorig jaar sprake van enig herstel. Het merk heeft echter slechts twee nieuwe auto’s in zijn aanbod, de relatief dure Giulia en de Stelvio SUV. De Giulietta uit 2010 is verouderd en de kleine Mito gaat dit jaar nog met pensioen.


De Stelvio SUV is een van de twee nieuwe modellen van Alfa Romeo. De auto doet het goed in Nederland. (Foto: AFP)

Geloofwaardigheid
Een ander punt dat de criticasters van Marchionne aanhalen, is grootspraak, vooral wanneer het op Alfa Romeo aankomt. "Hij beloofde een wederopstanding van Alfa Romeo met nieuwe modellen die keer op keer werden uitgesteld", zegt Hage.

De vrijdag in het vooruitzicht gestelde nieuwe grote sedan is al jaren onderdeel van de plannen van Marchionne met het merk, terwijl veel Alfa-bezitters naar eigen zeggen beter bediend zijn met een stationwagen van de Giulia of een opvolger van de Giulietta.

Met een nieuwe cross-over, een dure coupe en een nieuwe sportwagen in het vooruitzicht wordt het Italiaanse merk er niet bereikbaarder op. Bovendien kunnen de plannen met het merk bij voorbaat rekenen op scepsis, gezien de ontwikkelingen in de afgelopen jaren.

Vooralsnog heeft Marchionne het voordeel van de twijfel als gaat over de wederopstanding van Alfa Romeo. De totale verkopen stegen van zo'n 66.000 exemplaren in 2014 naar ongeveer 109.000 stuks vorig jaar. Voor dit jaar rekent het merk op circa 170.000 nieuwe Alfa’s.

De nieuwe Guilia en Stelvio zijn dan ook steeds vaker op de Nederlandse wegen te zien.


Achter de feiten aan
Toch lijkt het alsof het concern op sommige punten achter de feiten aanloopt. Hoewel er door Marchionne een duidelijke beslissing is genomen om te stoppen met dieselmotoren, zeggen zijn tegenstanders dat hij te lang de kat uit de boom heeft gekeken als het gaat om elektrische auto's.

Het gros van de concurrentie levert nameljik al volledig elektrische auto's of plug-in hybride auto's. Dergelijke voertuigen komen bij de merken van FCA pas de komende vijf jaar beschikbaar.

Bovendien wordt de elektrificatie bij FCA aangegrepen voor het verbeteren van de prestaties en niet zozeer voor het efficiënter maken van de voertuigen, zo blijkt uit de plannen van het concern voor Alfa Romeo en Maserati.

De volledig elektrische voertuigen lijken bovendien ook voorbehouden aan de duurdere marktsegmenten en merken, waaronder opnieuw Maserati. Een nieuwe elektrische Fiat 500 is de enige uitzondering op de regel.

Ook kan men zich afvragen waarom er bij FCA nu pas aandacht is voor cross-overs en SUVs, terwijl het al jaren de snelst groeiende carrosserievormen zijn in de branche. Afgezien van het merk Jeep, dat alleen maar terreinwagens en SUVs bouwt, heeft FCA alleen de Alfa Romeo Stelvio, Dodge Durango en de Maserati Levante in zijn aanbod.

Vooral bij Jeep, het speerpunt van de strategie van het bedrijf, had het daarom al jaren eerder gekund en misschien gemoeten.

Ondanks de terechte kritiek op de in Canada opgegroeide Marchionne, kan in ieder geval geconcludeerd worden dat hij Fiat Chrysler in 2019 in betere toestand achterlaat dan hij Fiat in 2004 aantrof.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2018, 11:02:48 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1560
  • Geslacht: Man
Re: Plannen fiat
« Reactie #222 Gepost op: 07 juni 2018, 09:07:58 »
Schrijf je dit allemaal zelf ?

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1753
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re: Plannen fiat
« Reactie #223 Gepost op: 07 juni 2018, 10:01:24 »
Waar het merk Fiat in de jaren negentig in Italië nog een marktaandeel van ruim 50 procent had, was dit aan de vooravond van Marchionne's benoeming tot CEO teruggevallen tot onder de 30 procent.


Uit de vrijdag gepresenteerde plannen voor de komende vijf jaar blijkt dat er in toenemende mate op de Amerikaanse merken, Jeep in het bijzonder, wordt gebouwd.

Waar volumemerken als Fiat, Dodge en Chrysler nu nog goed zijn voor ongeveer een derde van de omzet, zal dit over vijf jaar volgens een prognose teruggevallen zijn tot zo’n 20 procent.


Ondanks de terechte kritiek op de in Canada opgegroeide Marchionne, kan in ieder geval geconcludeerd worden dat hij Fiat Chrysler in 2019 in betere toestand achterlaat dan hij Fiat in 2004 aantrof.

ik denk dat je alleen mag concluderen dat de aandeelprijzen omhoog zijn gegaan, en Jeep gered. Maar voor de rest:
- Fiat is zo goed als weggevaagd, marktaandeel is nooit meer boven d9e 30% uitgekomen gegroeid sinds zijn aanstellen (cijfers maart 2018),
- bij Chrysler gaat langzaamaan het licht uit en wordt niet gered
- Lancia bestaat alleen nog in Italie
- het geclaimde succes van Alfa bestaat alleen op powerpoint (400.000 eenheden).

Ja de schulden zijn weg, zal zeker zijn bonus van afhangen, maar beter had hij een mooie lijn van nieuwe produkten in de pijplijn klaar staan.
Marktaandeel win je met investeren, niet met uitkleden van aanbod (wat wel kosten omlaag brengt en aandelenkoers omhoog, op korte termijn).

Ergo: typisch amerikaans korte-termijn management, manager vertrekt nu met flinke bonus. Als aandeelhouders nu gaan aansturen op splitsing, wat wel vaker gebeurd bij grote bedrijven, dan staat de italiaanse tak er exact even slecht voor als voordat hij aan de macht kwam.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2018, 10:06:54 door ArjanB »
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1073
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: Plannen fiat
« Reactie #224 Gepost op: 07 juni 2018, 13:12:37 »
Alleen zijn nu zowel Chrysler als FIAT compleet schulden vrij. Nu kan men weer investeren.
Sergio heeft goed ingezien dat investeren in goedkope FIATs te weinig marge had opgeleverd om te overleven.


Marchionne noemt markt voor massa doodlopende weg
1 JUNI 2018 17:48



Marchionne kondigde tijdens zijn laatste presentatie van een productieplan een investering van 9 miljard dollar aan voor de ontwikkeling van elektrische techniek en bovenal de vooruitzichten op zwarte cijfers. De gekozen strategie is bovendien ook volledig gericht op het noteren van zwarte cijfers. Marchionne is er van overtuigd dat het zoveel mogelijk aan de man brengen van auto’s uit het hogere segment (die bovendien nog elektrisch zijn ook) de enige juiste weg is voor de langere termijn. Het is een moeilijke klus qua projecten, maar het betaald zich dubbel terug. Volgens de CEO wedden veel producenten nog te veel op de kortste klap via het realiseren van goedkopere modellen. Vooral de collega’s in Detroit zullen het daardoor nog bijzonder moeilijk kunnen krijgen aldus Marchionne. FCA zal die dans ontspringen.

Marchionne geeft tevens toe dat tijdens het opstarten van FCA’s plan om de premium markt te betreden met Alfa Romeo, er wel de nodige fouten zijn gemaakt. Door de extra kosten die hieraan verbonden waren, heeft er een vertraging plaatsgevonden. Inmiddels is men een stuk wijzer geworden en heeft Marchionne vertrouwen in het bereiken van de gestelde doelen via de expertise van Alfa-baas Tim Kuniskis. De Italiaanse fabrieken zullen profiteren van de plannen en zullen gaande weg de productiekraan steeds verder open kunnen draaien. Er zullen geen Alfa’s in China gebouwd worden en een eventuele Spin-off van Alfa Romeo en Maserati zal niet voor 2022 overwogen worden, aldus de in medio 2019 aftreden CEO.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI